Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: jaka jest ogólna znajomość słownictwa angielskiego wśród uczniów polskich szkół średnich; które pola semantyczne zostały opanowane przez polskich uczniów, a które wymagają dodatkowej uwagi; jakie typy błędów leksykalnych dominują u uczniów. Badaniem objęto 87 uczniów klas czwartych XIII Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Krakowie (45 z klas o profilu humanistycznym, 42 – o profilu matematyczno-przyrodniczym), realizujących rozszerzony program nauczania języka angielskiego. Badani pod koniec roku szkolnego mieli wykonać test leksykalny, złożony z: testu receptywnej znajomości słownictwa (55 słów z 11 kategorii semantycznych), testu luk (25 części), testu wyboru; napisać wypracowanie na jeden z podanych tematów. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że w teście leksykalnym poprawnych było 74,59% odpowiedzi (11,39% złych, 14,05% braków), 85% uczniów uzyskało wynik powyżej 50% poprawnych odpowiedzi; w wypracowaniu 77% osiągnęło w zakresie słownictwa powyżej 75% punktów; wyniki umiejętności receptywnych i produktywnych w zakresie słownictwa były podobne. W zakresie opanowania słownictwa z poszczególnych tematów leksyki odnotowano następujące wyniki: czas wolny – 83,22%, edukacja – 82,95%, zdrowie – 80,69%, jedzenie i picie – 80,69%, geografia – 78,16%, usługi – 76,32%, ludzie – 75,86%, podróż – 74,25%, pogoda – 68,05%, dom – 62,53%, zawód – 56,78%; wśród błędów w produkcji językowej 31,47% było związanych z niewłaściwym użyciem słów (możliwe przyczyny – nadużywanie dryli leksykalnych, interferencja), 29,37% z niewłaściwym związkiem frazeologicznym (interferencja, łączliwość), 25,87% ze złą pisownią (najczęściej dotyczyła homofonów), 6,99% z powtórzeniem, 6,29% ze złym rejestrem językowym. Stwierdzono, że ogólny poziom znajomości leksyki był dość wysoki; za źródło większości błędów leksykalnych uznano niedobór słownictwa oraz częściowe opanowanie słownictwa, za przyczynę tworzenia związków niepoprawnych – intereferencję; zasugerowano modyfikacje procesu dydaktycznego: nacisk na słownictwo i umiejętności receptywne, kontekstualizację, wzbudzenie świadomości językowej u uczniów. |