Abstrakt: |
Przedmiotem badania były: poprawne rozumienie przez uczniów wybranych zagadnień w zakresie różnych działów techniki oraz analiza różnic w rozumieniu pojęć przez dziewczęta i chłopców. Materiał badawczy uzyskano za pomocą sprawdzianu, składającego się z metryczki informacyjnej, 20 pytań otwartych (związanych z terminami z zakresu technologii drewna, materiałoznawstwa, miernictwa, tworzyw sztucznych, elektrotechniki i elektroniki), pytań o oceny uczniów, motywy uczenia się oraz wybór kierunku dalszego kształcenia. Ogółem zbadano 112 osób, w tym: 40 dziewcząt i 72 chłopców z klas IV-VI Szkoły Podstawowej we wsi Biórków Wielki (gmina Koniusza). W wyniku przeprowadzonego badania otrzymano 2003 poprawne odpowiedzi, co stanowiło 89,4%. Dziewczęta udzieliły 770 prawidłowych odpowiedzi (32,9%), a chłopcy 1233 (67,1%). Stwierdzono, że znajomość terminów technicznych jest niewystarczająca. Przyczynami mogły być zróżnicowany poziom zainteresowania uczniów techniką; liczne klasy; brak dość dobrych materiałów, słabe wyposażenie pracowni. |