Abstrakt: |
Przedmiotem badania było teoretyczne i praktyczne przygotowanie nauczycieli do działalności dydaktycznej. Próba badawcza liczyła 218 nauczycieli liceów ogólnokształcących i 145 nauczycieli szkół podstawowych z Polski Południowej. Do oceny przygotowania praktycznego badanych zastosowano obserwacje 2-4 lekcji prowadzonych przez każdego z nich. Łącznie zebrano materiał badawczy dotyczący 553 lekcji przeprowadzonych w szkołach podstawowych i 215 lekcji przeprowadzonych w liceach ogólnokształcących. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zarówno nauczyciele pracujący w szkołach podstawowych, jak i nauczyciele liceów ogólnokształcących lepiej wypadali w swoich deklaracjach dotyczących stosowanych metod nauczania i w odniesieniu do poszczególnych toków nauczania niż w praktycznym ich zastosowaniu. Opinie nauczycieli uzasadniały przypuszczenie, że wiedzieli oni lub intuicyjnie wyczuwali istotę kształcenia twórczego i efektywnego. Jednocześnie obserwacja prowadzonych przez nauczycieli lekcji ujawniła, że badani nie uwzględniali niezbędnych elementów, które powinny wystąpić na lekcji. Szczególnie zauważalne braki zanotowano w zakresie znajomości budowy lekcji podających, która w rezultacie przyjmowała postać niepełną, okrojoną i pozbawioną wielu istotnych ogniw. |