Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza stanu wiedzy w zakresie gramatyki wśród studentów pierwszego roku filologii polskiej UW. Materiał badawczy stanowiło 247 sprawdzianów przeprowadzonych w latach 2006-2008 na pierwszych ćwiczeniach z kultury języka polskiego. Zadaniem studentów była odpowiedź na 16 pytań zamkniętych (test jedno- i wielokrotnego wyboru) oraz otwartych (sprawdzian występował w czterech wersjach). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że studenci trzech roczników uzyskali średnią 44,9% poprawnych odpowiedzi. Najtrudniejszymi działami okazały się interpunkcja, fleksja oraz ortografia (zaledwie co trzeci respondent udzielił poprawnej odpowiedzi na pytania z powyższych zakresów; odpowiednio – 34,2%, 37,4% oraz 38,2%). W obszarze rozumienia podstawowych relacji semantycznych oraz formalnych studenci osiągnęli niewiele lepsze wyniki, tj. średnią 44,7% poprawnych odpowiedzi. Na podstawie wypełnionych sprawdzianów wykazano również, że w zakresie słowotwórstwa oraz składni odsetek poprawnych odpowiedzi wynosił odpowiednio 50% oraz 54,8%. Za najtrudniejsze uznano zadanie z poleceniem utworzenia formy imiesłowów od dwóch podanych czasowników oraz wpisania nazwy mieszkańca pochodnej od wymienionej nazwy geograficznej (odsetek poprawnych odpowiedzi wyniósł odpowiednio 4,5% oraz 14,4%). Wśród zadań najłatwiejszych znalazły się pytania o części wyrazu oraz części zdania. |