BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znajomość wybranych terminów gramatycznych i zakres podstawowych umiejętności studentów rozpoczynających studia na kierunku filologia polska
Instytucja:
Data: 2006 – 2008
Badacz: Iwona Burkacka
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza stanu wiedzy w zakresie gramatyki wśród studentów pierwszego roku filologii polskiej UW. Materiał badawczy stanowiło 247 sprawdzianów przeprowadzonych w latach 2006-2008 na pierwszych ćwiczeniach z kultury języka polskiego. Zadaniem studentów była odpowiedź na 16 pytań zamkniętych (test jedno- i wielokrotnego wyboru) oraz otwartych (sprawdzian występował w czterech wersjach). W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że studenci trzech roczników uzyskali średnią 44,9% poprawnych odpowiedzi. Najtrudniejszymi działami okazały się interpunkcja, fleksja oraz ortografia (zaledwie co trzeci respondent udzielił poprawnej odpowiedzi na pytania z powyższych zakresów; odpowiednio – 34,2%, 37,4% oraz 38,2%). W obszarze rozumienia podstawowych relacji semantycznych oraz formalnych studenci osiągnęli niewiele lepsze wyniki, tj. średnią 44,7% poprawnych odpowiedzi. Na podstawie wypełnionych sprawdzianów wykazano również, że w zakresie słowotwórstwa oraz składni odsetek poprawnych odpowiedzi wynosił odpowiednio 50% oraz 54,8%. Za najtrudniejsze uznano zadanie z poleceniem utworzenia formy imiesłowów od dwóch podanych czasowników oraz wpisania nazwy mieszkańca pochodnej od wymienionej nazwy geograficznej (odsetek poprawnych odpowiedzi wyniósł odpowiednio 4,5% oraz 14,4%). Wśród zadań najłatwiejszych znalazły się pytania o części wyrazu oraz części zdania.

Deskryptory TESE: polski, studia wyższe, gramatyka, student, wiedza, efekt uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: Polish, higher education course, grammar, student, knowledge, learning outcome, study progress
Publikacje:
  • Burkacka, I. (2009). Znajomość wybranych terminów gramatycznych i zakres podstawowych umiejętności studentów rozpoczynających studia na kierunku filologia polska. Poradnik Językowy, 4, 14-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"