Tytuł badania: |
Znajomość zasad zdrowego odżywiania się a nawyki żywieniowe dzieci sześcioletnich |
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Ewa Ochnio |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy i jaką znajomość zasad zdrowego odżywiania posiadają dzieci sześcioletnie z przedszkoli o profilu proekologicznym oraz dzieci z innych przedszkoli publicznych? Czy i jakie zasady racjonalnego odżywiania stosują dzieci sześcioletnie z obu rodzajów przedszkoli w życiu codziennym? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Rozmowę przeprowadzono z 206 dzieci w wieku sześciu lat (w tym 102 uczęszczało do przedszkoli realizujących autorskie programy edukacji ekologicznej – grupa podstawowa, a 104 do innych przedszkoli publicznych – grupa porównawcza). Badanie zrealizowano na terenie Lublina, Chełma, Świdnika oraz Stalowej Woli. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że dzieci z przedszkoli proekologicznych w większym stopniu znały i rozumiały zasady przygotowywania zdrowych oraz urozmaiconych posiłków. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 60% dzieci z grupy podstawowej potrafiło wskazać zdrowszy posiłek (respondenci mieli do wyboru racjonalnie skomponowaną porcję chudego mięsa, ziemniaki i bukiet jarzyn oraz zestaw typu fast food). Jednocześnie wykazano, że tylko nieco ponad połowa sześciolatków z placówek realizujących proekologiczny program edukacji oraz 40% ich rówieśników z innych placówek publicznych stosowało zasady zdrowego żywienia w życiu codziennym. |
Deskryptory TESE: |
edukacja zdrowotna, edukacja żywieniowa, placówka przedszkolna, dziecko, zdrowie, postawa, program nauczania |
TESE descriptors: |
health education, nutrition education, pre-primary institution, child, health, attitude, curriculum |
Publikacje: |
- Ochnio, E. (2005). Znajomość zasad zdrowego odżywiania się a nawyki żywieniowe dzieci sześcioletnich. Wychowanie na co Dzień, 3, 11-14.
|