BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znajomość pojęć szkolnych – programowych przez uczniów klas III z przedmiotów sprawnościowych
Data: 1995 – 1996
Badacz: Maria Staworzyńska-Grządziel
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu znajomości pojęć szkolnych z przedmiotów sprawnościowych (wychowanie fizyczne, muzyka, technika, plastyka) wśród uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Próbowano również stwierdzić, jakie zależności występują między zasobem wiedzy pojęciowej a takimi zmiennymi niezależnymi jak: płeć ucznia, poziom inteligencji, poziom pamięci, poziom osiągnięć szkolnych, pochodzenie społeczne, wykształcenie rodziców. Celem praktycznym badania była konstrukcja i zastosowanie testów słownikowych do poznawania pojęć szkolnych przez uczniów. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest faktyczny stan znajomości pojęć szkolnych przez uczniów klas III z przedmiotów sprawnościowych? Jaki jest stan znajomości pojęć szkolnych przez uczniów w zależności od zmiennych niezależnych?  Jaka jest zależność znajomości pojęć szkolnych przez uczniów od poziomu ich osiągnięć szkolnych? Jakie są uwarunkowania stanu i poziomu znajomości pojęć szkolnych przez uczniów? Do pomiaru wykorzystano sześć metod badawczych: badanie poziomu inteligencji za pomocą testu L. Goodenough, badanie poziomu pamięci za pomocą testu E. Claparede’a, analizę dokumentacji szkolnej, rozmowy oraz wywiad, a także metodę statystyczną. Badanie przeprowadzono w 12 szkołach podstawowych, w 27 klasach trzecich, w województwach katowickim i opolskim (Bytom, Katowice, Kędzierzyn-Koźle, Knurów, Sosnowiec). W badaniu uczestniczyło łącznie 870 uczniów klas trzecich. Do analizy przyjęto 208800 danych (w tym 870 arkuszy odpowiedzi testowych, 870 rysunków człowieka, 870 odpowiedzi testu pamięci, 870 danych dotyczących średnich ocen szkolnych, 870 danych dotyczących pochodzenia społecznego uczniów oraz 870 danych dotyczących wykształcenia rodziców). 61,8% wszystkich odpowiedzi z testu znajomości pojęć szkolnych było poprawnych, 19,6% – niepoprawnych, a 18,6% to odpowiedzi wybrakowane. Najwyższy poziom znajomości pojęć szkolnych dotyczył kultury fizycznej, najniższy – muzyki. Najwięcej błędnych odpowiedzi uczniowie udzielili w przypadku techniki, a najmniej – plastyki. Na poziom znajomości pojęć szkolnych znikomy wpływ miały zmienne: płeć ucznia, pochodzenie społeczne oraz poziom wykształcenia rodziców – wykształcenie średnie i wyższe nieznacznie wpływa na wysoki poziom znajomości pojęć szkolnych wśród uczniów. Zaobserwowano, że poziom inteligencji ucznia w istotny sposób wpływa na jego znajomość pojęć szkolnych – im wyższy poziom inteligencji, tym lepsza znajomość pojęć szkolnych. Wyraźna zależność wystąpiła między znajomością pojęć szkolnych a osiągnięciami szkolnymi uczniów oraz poziomem ich pamięci – im wyższe osiągnięcia szkolne i poziom pamięci, tym lepsza znajomość pojęć.

Deskryptory TESE: wiedza, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna, postępy w nauce, efekt uczenia się, muzyka, edukacja muzyczna, technika, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: knowledge, art education, drawing, study progress, learning outcome, music, music education, technology, physical education
Publikacje:
  • Staworzyńska-Grządziel, M. (1997). Znajomość pojęć szkolnych – programowych przez uczniów klas III z przedmiotów sprawnościowych (stan – poziom – uwarunkowania – wyniki badań). Nauczyciel i Szkoła, 2, 36-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"