BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znajomość nowoczesnych multimedialnych środków dydaktycznych przez studentów kierunków nauczycielskich
Instytucja:
Data: grudzień 2011 – marzec 2012
Badacz: Wojciech Czerski
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu znajomości nowoczesnych multimedialnych środków dydaktycznych, w tym technonolgii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) wśród studentów kierunków pedagogicznych. Badaniem objęto 186 studentów UMCS oraz Politechniki Radomskiej, w tym 155 kobiet i 31 mężczyzn. Zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że respondenci w większości znali nowoczesne multimedialne środki dydaktyczne i potrafili podać ich przykłady. Poznawali je przede wszystkim w ramach zajęć na uczelni lub praktyk szkolnych realizowanych w toku studiów. Zapytani o znaczenie nowoczesnych środków w procesie dydaktycznym, respondenci w większości wskazywali na wspomaganie pracy nauczyciela, poszerzanie zakresu możliwości prezentacji wiedzy przez nauczyciela, wprowadzanie ułatwień w przyswajaniu przez ucznia i demonstrowaniu mu określonych treści (odsetki wskazań na poziomie 80-90%). Środki multimedialne zawsze podnosiły efektywność nauczania, jeśli były dostosowane do grupy uczniowskiej, zdaniem 67% badanych. 33% studentów uznało zaś, że niezależnie od wszystkiego zawsze podnoszą efektywność nauczania. Mniej niż połowa badanych pogłębiała jednak swoją wiedzę z zakresu multimedialnych środków dydaktycznych (46%). Jeśli to robili, najczęściej stosowali w tym celu Internet (97%).

Autorskie słowa kluczowe: kształcenie, środki dydaktyczne, standardy kształcenia, efektywność nauczania
Author's Keywords: training, teaching aids, educational standards, teaching effectiveness
Deskryptory TESE: dydaktyka, środki dydaktyczne, komputer, nauczanie wspomagane komputerem, student, szkoła wyższa, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: didactics, teaching resourses, computer, computer-assisted learning, student, higher education, ICT
Publikacje:
  • Czerski, W. (2012). Znajomość nowoczesnych multimedialnych środków dydaktycznych przez studentów kierunków nauczycielskich. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 134-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"