Tytuł badania: |
Znajomość nowoczesnych multimedialnych środków dydaktycznych przez studentów kierunków nauczycielskich |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2011 – marzec 2012 |
Badacz: |
Wojciech Czerski |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu znajomości nowoczesnych multimedialnych środków dydaktycznych, w tym technonolgii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) wśród studentów kierunków pedagogicznych. Badaniem objęto 186 studentów UMCS oraz Politechniki Radomskiej, w tym 155 kobiet i 31 mężczyzn. Zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że respondenci w większości znali nowoczesne multimedialne środki dydaktyczne i potrafili podać ich przykłady. Poznawali je przede wszystkim w ramach zajęć na uczelni lub praktyk szkolnych realizowanych w toku studiów. Zapytani o znaczenie nowoczesnych środków w procesie dydaktycznym, respondenci w większości wskazywali na wspomaganie pracy nauczyciela, poszerzanie zakresu możliwości prezentacji wiedzy przez nauczyciela, wprowadzanie ułatwień w przyswajaniu przez ucznia i demonstrowaniu mu określonych treści (odsetki wskazań na poziomie 80-90%). Środki multimedialne zawsze podnosiły efektywność nauczania, jeśli były dostosowane do grupy uczniowskiej, zdaniem 67% badanych. 33% studentów uznało zaś, że niezależnie od wszystkiego zawsze podnoszą efektywność nauczania. Mniej niż połowa badanych pogłębiała jednak swoją wiedzę z zakresu multimedialnych środków dydaktycznych (46%). Jeśli to robili, najczęściej stosowali w tym celu Internet (97%). |
Autorskie słowa kluczowe: |
kształcenie, środki dydaktyczne, standardy kształcenia, efektywność nauczania |
Author's Keywords: |
training, teaching aids, educational standards, teaching effectiveness |
Deskryptory TESE: |
dydaktyka, środki dydaktyczne, komputer, nauczanie wspomagane komputerem, student, szkoła wyższa, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
didactics, teaching resourses, computer, computer-assisted learning, student, higher education, ICT |
Publikacje: |
- Czerski, W. (2012). Znajomość nowoczesnych multimedialnych środków dydaktycznych przez studentów kierunków nauczycielskich. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 134-141.
|