Abstrakt: |
Publikacja podejmuje problematykę dotyczącą oceny przygotowania do wejścia na rynek pracy absolwentów wyższych studiów technicznych. Praca badawcza A. Szydlik-Leszczyńskiej powstała w oparciu o kilkuletnie studia teoretyczne i empiryczne, stanowi krytyczny ogląd systemu edukacji w odniesieniu do wymagań europejskich rynków pracy. Badaniem, które przeprowadzono za pomocą kwestionariusza ankiety, objęto 127 absolwentów Politechniki Łódzkiej na kierunkach: budownictwo (specjalności: inżynieria procesów budowlanych oraz konstrukcje budowlane i inżynierskie) i inżynieria środowiska (specjalności: urządzenia cieplne, zdrowotne i oczyszczanie powietrza oraz zaopatrzenie w wodę, unieszkodliwianie ścieków i odpadów). Druga część badania polegała na przeprowadzeniu wywiadów z absolwentami wyżej wymienionych kierunków kilka miesięcy po obronie. W badaniu wzięli też udział pracodawcy branży budowlanej (25 pracodawców). Zastosowano w tym przypadku również wywiad indywidualny. Postawiono m.in. takie pytania badwcze jak: czy posiadane przez absolwentów kwalifikacje są adekwatne do wymagań rynku pracy; jak absolwenci oceniają swoje perspektywy zatrudnienia oraz na jakie trudności napotykają w trakcie poszukiwania pracy; jakie wymagania wobec przygotowania zawodowego inżynierów formułują pracodawcy. Wyniki pozyskano dzięki zastosowanej analizie częstości, analizie korelacji i wariancji. Wyniki badania potwierdziły m.in., że większość absolwentów raczej posiada wiedzę o sytuacji na rynku pracy (52,4%). Badanie dostarczyło także takich informacji jak: perspektywy zatrudnienia wśród absolwentów studiów technicznych, aktywność tychże w sferze poszukiwania pracy, elastyczność zachowań absolwentów na rynku pracy. |