BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Próba wdrożenia edukacji zdrowotnej wśród krakowskiej młodzieży licealnej
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Barbara Bętkowska-Korpała, Jacek Dragan, Janusz Grodecki, Janusz Kutyba, Jacek Legutko
Abstrakt:

Badanie było związane z realizacją programu edukacji zdrowotnej przez międzykliniczny zespół promocji zdrowia (I i II Klinika Kardiologii CM UJ, pięciu lekarzy i psycholog; cykl sześciu prelekcji w 10 krakowskich liceach wskazanych przez kuratora oświaty, w klasach trzecich o profilu biologiczno-chemicznym, realizowany podczas godzin wychowawczych). Badaniem przed rozpoczęciem programu objęto 243 uczniów klas trzecich (162 dziewczęta, 81 chłopców; średnia wieku 17 lat). Ankieta dotyczyła stylu życia z uwzględnieniem sposobów odżywiania, palenia tytoniu, aktywności fizycznej, stresu, preferowanych wartości życiowych, zainteresowań (14 pytań, dwa otwarte). U 45% młodzieży w rodzinie występowały choroby serca; podawano następujące czynniki chorób serca: nieracjonalne odżywianie oraz bierny wypoczynek – po 78%, nerwowość i poczucie napięcia – 61%, palenie papierosów – 24%, nieuprawianie sportu – 23%, nadwagę – 20%; brak czasu na wypoczynek – 17%; stopień zainteresowania chorobami serca – 3,8 (samoocena w skali 0-9). Zdrowie w hierarchii wartości było postrzegane jako wartość naczelna – 43% stawiało je na pierwszym lub drugim miejscu. Badaniem ankietowym po zakończeniu programu w tych samych klasach objęto 230 uczniów (143 dziewczęta, 87 chłopców; średnia wieku: 18 lat; 13 nieobecnych z powodu choroby). Ankieta dotyczyła stylu życia z uwzględnieniem sposobów odżywiania, palenia tytoniu, aktywności fizycznej, stresu, preferowanych wartości życiowych, zainteresowań (14 pytań, dwa otwarte). Podawano następujące czynniki chorób serca: bierny wypoczynek – 86%, nieracjonalne odżywianie – 73%, nerwowość i poczucie napięcia – 67%, nieuprawianie sportu – 34%, palenie papierosów – 20%, nadwaga – 12%; brak czasu na wypoczynek – 26% (prawdopodobnie związane z maturą); stopień zainteresowania chorobami serca – 4,8 (samoocena w skali 0-9). Zdrowie w hierarchii wartości było postrzegane jako wartość naczelna – 62% postawiło je na pierwszym lub drugim miejscu. 85% uczniów uznało, że cykl dostarczył im nowych, istotnych informacji, 12% nie potwierdziło tego, 3% nie miało zdania. 99% badanych znało zasady zdrowego odżywiania, tylko 27% stosowało je; 98% wiedziało o szkodliwości palenia papierosów, 20% paliło. Cykl edukacyjny wpłynął korzystnie na styl życia uczniów, przede wszystkim na ich zainteresowanie problemami przeciwdziałania chorobom serca; nie zmniejszyło to części czynników zagrożenia u badanej grupy.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, uczeń, edukacja zdrowotna, zdrowie, choroba, problemy zdrowotne
TESE descriptors: secondary school, pupil, health education, health, illness, health problems
Publikacje:
  • Kutyba, J., Bętkowska-Korpała, B., Legutko, J., Dragan, J. i Grodecki, J. (1996). Próba wdrożenia edukacji zdrowotnej wśród krakowskiej młodzieży licealnej. Lider, 1, 8-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"