Abstrakt: |
Celem badania było poznanie preferencji nauczycieli z wszystkich typów placówek i przedmiotów nauczania w zakresie głównych form doskonalących i kwalifikacyjnych, poziomu zainteresowania studiami podyplomowymi. Badaniem objęto w zasadzie wszystkich nauczycieli województwa (około 12 000); dyrektorzy placówek sporządzali zestawienia typów form doskonalenia, które zamierzali podjąć nauczyciele w latach 1995-1997. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że 2042 osoby chciały uczestniczyć w formach doskonalących, najwięcej w zakresie nauczania początkowego – 265, wychowania przedszkolnego – 232, informatyki – 213, języka polskiego – 167, pedagogiki i psychologii – 113. 710 osób chciało uczestniczyć w kursie krótkim (monograficznym, do 50 godzin), 537 w długim (ponad 50 godzin, szersza problematyka), 379 w warsztatach, 416 w studiach podyplomowych. Wśród kursów krótkich najczęściej badanych interesowały: informatyka – 117 osób, wychowanie przedszkolne – 91, nauczanie początkowe – 85; wśród długich nauczanie początkowe – 114, wychowanie przedszkolne – 45; wśród warsztatów wychowanie przedszkolne – 93, język polski – 31; wśród studiów podyplomowych język polski – 51, informatyka – 45, nauczanie początkowe – 41. Wśród kursów kwalifikacyjnych badani najczęściej wymieniali nauczanie początkowe – 41, pedagogikę specjalną – 28, bibliotekoznawstwo – 26; wśród kursów pedagogicznych praktyczną naukę zawodu – 56, teoretyczne przedmioty zawodowe – 13; wśród studiów podyplomowych informatykę – 51, nauczanie początkowe – 37, matematykę i wychowanie plastyczne – po 35. Stwierdzono, że w świetle wyników badania należy organizować kursy krótkie oraz warsztaty z najczęściej wskazywanych zakresów, zorganizować lub zasugerować uczelniom wyższym uruchomienie odpowiednich studiów podyplomowych, doskonalących i kwalifikacyjnych, zorganizować kursy kwalifikacyjne i pedagogiczne z zakresów, na które jest zapotrzebowanie. |