BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeby edukacyjne nauczycieli w zakresie form doskonalących i kwalifikacyjnych
Kolejne lata cyklu: 1994
Instytucja:
Data: październik 1994
Badacz: Stanisław Perdeus
Abstrakt:

Celem badania było poznanie preferencji nauczycieli z wszystkich typów placówek i przedmiotów nauczania w zakresie głównych form doskonalących i kwalifikacyjnych, poziomu zainteresowania studiami podyplomowymi. Badaniem objęto w zasadzie wszystkich nauczycieli województwa (około 12 000); dyrektorzy placówek sporządzali zestawienia typów form doskonalenia, które zamierzali podjąć nauczyciele w latach 1995-1997. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że 2042 osoby chciały uczestniczyć w formach doskonalących, najwięcej w zakresie nauczania początkowego – 265, wychowania przedszkolnego – 232, informatyki – 213, języka polskiego – 167, pedagogiki i psychologii – 113. 710 osób chciało uczestniczyć w kursie krótkim (monograficznym, do 50 godzin), 537 w długim (ponad 50 godzin, szersza problematyka), 379 w warsztatach, 416 w studiach podyplomowych. Wśród kursów krótkich najczęściej badanych interesowały: informatyka – 117 osób, wychowanie przedszkolne – 91, nauczanie początkowe – 85; wśród długich nauczanie początkowe – 114, wychowanie przedszkolne – 45; wśród warsztatów wychowanie przedszkolne – 93, język polski – 31; wśród studiów podyplomowych język polski – 51, informatyka – 45, nauczanie początkowe – 41. Wśród kursów kwalifikacyjnych badani najczęściej wymieniali nauczanie początkowe – 41, pedagogikę specjalną – 28, bibliotekoznawstwo – 26; wśród kursów pedagogicznych praktyczną naukę zawodu – 56, teoretyczne przedmioty zawodowe – 13; wśród studiów podyplomowych informatykę – 51, nauczanie początkowe – 37, matematykę i wychowanie plastyczne – po 35. Stwierdzono, że w świetle wyników badania należy organizować kursy krótkie oraz warsztaty z najczęściej wskazywanych zakresów, zorganizować lub zasugerować uczelniom wyższym uruchomienie odpowiednich studiów podyplomowych, doskonalących i kwalifikacyjnych, zorganizować kursy kwalifikacyjne i pedagogiczne z zakresów, na które jest zapotrzebowanie.

Deskryptory TESE: nauczyciel, doskonalenie zawodowe nauczycieli, zawód nauczyciela, kształcenie nauczycieli, ustawiczne doskonalenie zawodowe
TESE descriptors: teacher, in-service teacher training, teaching profession, teacher education, continuing professional development
Publikacje:
  • Perdeus, S. (1996). Potrzeby edukacyjne nauczycieli w zakresie form doskonalących i kwalifikacyjnych. Kwartalnik Edukacyjny, 1-2, 66-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"