BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeby edukacyjne nauczycieli a reforma systemu oświaty
Instytucja:
Data: styczeń 1999
Badacz: Leszek Gajos, Stanisław Perdeus, Wacław Smyczyński
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oceny form doradztwa i doskonalenia realizowanych przez CDP w Rzeszowie oraz diagnoza potrzeb i oczekiwań nauczycieli w tym zakresie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiet. Próba liczyła 327 nauczycieli ze szkół wszystkich szczebli w byłym województwie rzeszowskim (około dwóch trzecich wszystkich, do których wysłano ankiety). Wśród badanych było 85,3% kobiet; 59,9% miało staż pracy od 6 do 20 lat; 40,4% pochodziło z miast powyżej 20 tys. mieszkańców, 37,9% ze wsi; 94,2% miało wykształcenie wyższe; 5,4% pracowało w przedszkolu, 60,4% w szkołach podstawowych, 34,2% w szkołach średnich. 80,8% akceptowało konieczność zmiany systemu edukacyjnego, 11,6% nie akceptowało, 7,6% nie miało zdania. Do wdrażania reformy czuło się przygotowanych 23,2%, nieprzygotowanych – 43,4%, 33,4% nie potrafiło odpowiedzieć. Nauczyciele oczekiwali pomocy we wdrażaniu reformy od Centrum Doskonalenia Pedagogicznego – 85,3%, kuratorium oświaty – 47,4%, resortu edukacji – 49,5%, organów założycielskich – 14,7%, uczelni – 11%. Jako najbardziej pomocne nauczycielom formy wdrażania reformy organizowane przez CDP badani wskazywali: kursy doskonalące – 85,9%, zbiorowe spotkania z doradcą metodycznym – 73,7%, indywidualne spotkania z doradcą – 24,5%, wydawnictwa – 67,9%. Stwierdzono, że wobec oczekiwań zasadne byłoby powołanie przy CDP specjalnej jednostki odpowiedzialnej za informowanie nauczycieli o reformie.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, nauczyciel, zawód nauczyciela, ustawiczne doskonalenie zawodowe, kształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: educational reform, teacher, teaching profession, continuing professional development, teacher education, in-service teacher training
Publikacje:
  • Gajos, L., Perdeus, S. i Smyczyński, W. (1999). Potrzeby edukacyjne nauczycieli a reforma systemu oświaty. Kwartalnik Edukacyjny, 1-2, 74-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"