Abstrakt: |
Celem badania było poznanie oceny form doradztwa i doskonalenia realizowanych przez CDP w Rzeszowie oraz diagnoza potrzeb i oczekiwań nauczycieli w tym zakresie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiet. Próba liczyła 327 nauczycieli ze szkół wszystkich szczebli w byłym województwie rzeszowskim (około dwóch trzecich wszystkich, do których wysłano ankiety). Wśród badanych było 85,3% kobiet; 59,9% miało staż pracy od 6 do 20 lat; 40,4% pochodziło z miast powyżej 20 tys. mieszkańców, 37,9% ze wsi; 94,2% miało wykształcenie wyższe; 5,4% pracowało w przedszkolu, 60,4% w szkołach podstawowych, 34,2% w szkołach średnich. 80,8% akceptowało konieczność zmiany systemu edukacyjnego, 11,6% nie akceptowało, 7,6% nie miało zdania. Do wdrażania reformy czuło się przygotowanych 23,2%, nieprzygotowanych – 43,4%, 33,4% nie potrafiło odpowiedzieć. Nauczyciele oczekiwali pomocy we wdrażaniu reformy od Centrum Doskonalenia Pedagogicznego – 85,3%, kuratorium oświaty – 47,4%, resortu edukacji – 49,5%, organów założycielskich – 14,7%, uczelni – 11%. Jako najbardziej pomocne nauczycielom formy wdrażania reformy organizowane przez CDP badani wskazywali: kursy doskonalące – 85,9%, zbiorowe spotkania z doradcą metodycznym – 73,7%, indywidualne spotkania z doradcą – 24,5%, wydawnictwa – 67,9%. Stwierdzono, że wobec oczekiwań zasadne byłoby powołanie przy CDP specjalnej jednostki odpowiedzialnej za informowanie nauczycieli o reformie. |