BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeby edukacyjne nauczycieli
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Danuta Oleksiak
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 640 nauczycieli, w większości zatrudnionych w szkołach miejskich (64%) i głównie w placówkach na szczeblu kształcenia podstawowego i gimnazjalnego. Przedmiotem badania były potrzeby edukacyjne respondentów. 85% badanych uczestniczyło w szkoleniach rad pedagogicznych, 69% w konferencjach metodycznych, a 64% w warsztatach metodycznych. Nauczycieli zapytano, jakie warunki powinny być spełnione przez proponowane formy edukacji. 54% respondentów wskazało w tym kontekście praktyczną przydatność szkolenia, 50% kompetentnych i profesjonalnych prowadzących, 36% aktualność tematyki, a 27% różnorodność oferty. Dla 38% znaczenie miał również termin realizowanych zajęć, dla 34% ich cena, a dla 23% czas trwania. Badanych zapytano ponadto o najbardziej przydatną tematykę szkoleń rad pedagogicznych. 55% wymieniło problemy wychowawcze z dziećmi z zaburzeniami zachowania, 52,7% pracę z dzieckiem trudnym wychowawczo, 35% metody pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, 31,1% pracę z uczniem zdolnym. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się natomiast takie zagadnienia jak ocenianie wewnątrzszkolne (4,4% wskazań), wykorzystanie szkolnej pracowni komputerowej (7,2%), wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych (7,2%), ewaluacja w praktyce szkolnej (7,2%), ocenianie kształtujące (6,1%), fundusze strukturalne dla sektora edukacji (8,3%) czy metoda projektu (10,5%).

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, samodzielne uczenie się, samokształcenie, zawód nauczyciela, kurs, szkolenie praktyczne, specjalne potrzeby edukacyjne, ocenianie
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, independent learning, self-instruction, teaching profession, course, practical training, special educational needs, marking
Publikacje:
  • Oleksiak, D. (2009). Potrzeby edukacyjne nauczycieli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 370-373). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"