Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 640 nauczycieli, w większości zatrudnionych w szkołach miejskich (64%) i głównie w placówkach na szczeblu kształcenia podstawowego i gimnazjalnego. Przedmiotem badania były potrzeby edukacyjne respondentów. 85% badanych uczestniczyło w szkoleniach rad pedagogicznych, 69% w konferencjach metodycznych, a 64% w warsztatach metodycznych. Nauczycieli zapytano, jakie warunki powinny być spełnione przez proponowane formy edukacji. 54% respondentów wskazało w tym kontekście praktyczną przydatność szkolenia, 50% kompetentnych i profesjonalnych prowadzących, 36% aktualność tematyki, a 27% różnorodność oferty. Dla 38% znaczenie miał również termin realizowanych zajęć, dla 34% ich cena, a dla 23% czas trwania. Badanych zapytano ponadto o najbardziej przydatną tematykę szkoleń rad pedagogicznych. 55% wymieniło problemy wychowawcze z dziećmi z zaburzeniami zachowania, 52,7% pracę z dzieckiem trudnym wychowawczo, 35% metody pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, 31,1% pracę z uczniem zdolnym. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się natomiast takie zagadnienia jak ocenianie wewnątrzszkolne (4,4% wskazań), wykorzystanie szkolnej pracowni komputerowej (7,2%), wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych (7,2%), ewaluacja w praktyce szkolnej (7,2%), ocenianie kształtujące (6,1%), fundusze strukturalne dla sektora edukacji (8,3%) czy metoda projektu (10,5%). |