Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w związku z sygnałami o agresji szkolnej. Anonimową ankietą, zawierającą pięć pytań, objęto prawie cztery tysiące uczniów, w większości ze szkół ponadpodstawowych. Prawie 1,2 tys. badanych było zaczepianych w drodze do szkoły; 800 osób kilka razy, 600 wielokrotnie. Około 1000 przypadków dotyczyło agresji słownej; prawie 150 kradzieży (gotówka, zegarki, kurtki, obuwie, drugie śniadanie); 145 uczniów zostało pobitych, z tego 16 z LO nr 3 w Bydgoszczy (w pozostałych szkołach sporadycznie). Z 1400 zaczepek 58 zgłoszono policji, o 300 rozmawiano z wychowawcą; najwięcej uczniów rozmawiało o problemach w domu. W odpowiedzi na pytanie, jakiej pomocy oczekują od dorosłych, badani byli za zwiększeniem patroli policji i straży miejskiej wokół szkół; zaostrzeniem kar wobec winnych wymuszeń; zwracali także uwagę na potrzebę wzmożenia oddziaływań wychowawczych przez szkoły i poprawę stosunków rodzice – dzieci. Uczniowie byli rozczarowani postawą dorosłych, niereagujących w razie zagrożenia. Proponowali poruszanie się w grupach, w towarzystwie dorosłych opiekunów, tworzenie uczniowskich grup samoobrony. Podejmowane działania przeciwko agresji: nieformalne porozumienie dyrektorów bydgoskich szkół; współpraca KO w zwalczaniu zjawiska z policją, wspieranie powstania przy bydgoskim TPD urzędu rzecznika praw ucznia, uruchomienie telefonu dla zagrożonej młodzieży; powołanie przy WOM pracowni organizującej szkolenia dla nauczycieli i warsztaty z zakresu socjoterapii. |