BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Fala” w szkole – istota zjawiska i jego uwarunkowania w świetle wyników badań własnych
Data: luty 2004
Badacz: Patryk Zawadzki
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy zjawiska „kocenia” w szkole (w tym: rozmiaru zjawiska, profilu sprawców i ofiar, powodów znęcania się starszych uczniów nad młodszymi oraz form i technik stosowanych podczas „fali”). Próbę badawczą stanowiło 126 osób uczęszczających do zespołu szkół ponadgimnazjalnych o profilu zawodowym na terenie jednego z miast województwa wielkopolskiego. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz wywiadu indywidualnego. Według 50,8% respondentów w placówce, w której się uczyli, nie występowało zjawisko „kocenia”. Jednocześnie 32,6% badanych potwierdziło, że na terenie szkoły zdarzały się przypadki „fali”, a 16,6% osób wskazało odpowiedź: trudno powiedzieć. Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi wykazano również, że 47,1% ankietowanych nigdy nie doświadczyło prześladowania, jednak 26,1% doświadczyło przynajmniej jeden raz aktu przemocy w związku ze zjawiskiem „kocenia”. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła określić cechy sprawcy, wśród których znalazły się m.in. chęć zaimponowania innym, zbyt duża pewność siebie, agresywność czy zarozumialstwo. Profil ofiary natomiast wyróżniały (według respondentów) m.in.: strach, nieśmiałość, niepewność, niechęć do szkoły oraz zamknięcie w sobie. Do najczęściej wskazywanych przyczyn „kocenia” zaliczono wywyższanie się starszych oraz zbytnią pewność siebie (17,3%), a w dalszej kolejności: „szpan przed kolegami” (9,0%), nudę (5,5%), niechęć do nowych uczniów (5,5%), tradycję „fali” (4,9%), chęć zabawy (4,2%), odwet za własne doświadczenia (4,1%) oraz stres w szkole (3,0%). Dodatkowo na podstawie odpowiedzi udzielonych przez respondentów ustalono listę najczęstszych czynności, do których zmuszano pierwszoklasistów (m.in. mierzenie za pomocą zapałki różnych odległości i przedmiotów – 25%, noszenie kasku lub maski z napisem „kot” – 10%; udawanie jazdy motorem – 6%).

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, młodzież, uczeń, postawa, szkoła średnia
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, youth, pupil, attitude, secondary school
Publikacje:
  • Zawadzki, P. (2005). „Fala” w szkole – istota zjawiska i jego uwarunkowania w świetle wyników badań własnych. Wychowanie na co Dzień, 9, 8-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"