Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy zjawiska „kocenia” w szkole (w tym: rozmiaru zjawiska, profilu sprawców i ofiar, powodów znęcania się starszych uczniów nad młodszymi oraz form i technik stosowanych podczas „fali”). Próbę badawczą stanowiło 126 osób uczęszczających do zespołu szkół ponadgimnazjalnych o profilu zawodowym na terenie jednego z miast województwa wielkopolskiego. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz wywiadu indywidualnego. Według 50,8% respondentów w placówce, w której się uczyli, nie występowało zjawisko „kocenia”. Jednocześnie 32,6% badanych potwierdziło, że na terenie szkoły zdarzały się przypadki „fali”, a 16,6% osób wskazało odpowiedź: trudno powiedzieć. Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi wykazano również, że 47,1% ankietowanych nigdy nie doświadczyło prześladowania, jednak 26,1% doświadczyło przynajmniej jeden raz aktu przemocy w związku ze zjawiskiem „kocenia”. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła określić cechy sprawcy, wśród których znalazły się m.in. chęć zaimponowania innym, zbyt duża pewność siebie, agresywność czy zarozumialstwo. Profil ofiary natomiast wyróżniały (według respondentów) m.in.: strach, nieśmiałość, niepewność, niechęć do szkoły oraz zamknięcie w sobie. Do najczęściej wskazywanych przyczyn „kocenia” zaliczono wywyższanie się starszych oraz zbytnią pewność siebie (17,3%), a w dalszej kolejności: „szpan przed kolegami” (9,0%), nudę (5,5%), niechęć do nowych uczniów (5,5%), tradycję „fali” (4,9%), chęć zabawy (4,2%), odwet za własne doświadczenia (4,1%) oraz stres w szkole (3,0%). Dodatkowo na podstawie odpowiedzi udzielonych przez respondentów ustalono listę najczęstszych czynności, do których zmuszano pierwszoklasistów (m.in. mierzenie za pomocą zapałki różnych odległości i przedmiotów – 25%, noszenie kasku lub maski z napisem „kot” – 10%; udawanie jazdy motorem – 6%). |