
Obserwuj
Tytuł badania: |
Tworzenie i absorpcja kapitału ludzkiego w polskich miastach akademickich |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Mikołaj Herbst |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie przyciągania i absorpcji kapitału ludzkiego przez miasta akademickie. Badanie przeprowadzono na próbie około dwóch milionów użytkowników portalu internetowego Naszaklasa.pl, zarejestrowanych jako studenci lub absolwenci polskich uczelni wyższych. Skupiono się wokół kwestii oceny atrakcyjności polskich miast akademickich. W tym celu opracowano wykaz (na podstawie profili użytkowników portalu) najbardziej popularnych wśród studentów miast w powiecie, które były wybierane jako miejsce studiowania. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że obszary dominującego przyciągania studentów zamykały się w granicach województw. Jednocześnie odnotowano, że poza granice województwa sięgały wpływy uczelni wrocławskich oraz białostockich (ale jedynie na granicy z województwem warmińsko-mazurskim). Okazało się również, że największy odsetek studentów spoza „swojego” regionu (42%) wystąpił w Krakowie oraz Zielonej Górze. Wysokie wartości wskaźnika określającego funkcję akademicką o znaczeniu ponadregionalnym charakteryzowały również Warszawę, Olsztyn, Toruń, a także Wrocław. Natomiast pod względem wskaźnika absorpcji absolwentów najwyższe wartości odnotowano w Warszawie oraz Łodzi (wskaźnik powyżej 50% cechował również Białystok, Szczecin, Kraków oraz Wrocław). |
Deskryptory TESE: |
kapitał ludzki, szkoła wyższa, portal internetowy, student, obszar miejski |
TESE descriptors: |
human capital, higher education, website, student, urban area |
Publikacje: |
- Herbst, M. (bdw.). Tworzenie i absorpcja kapitału ludzkiego w polskich miastach akademickich w kontekście realizacji Narodowej Strategii Spójności. Pobrane z http://www.mrr.gov.pl/aktualnosci/fundusze_europejskie_2007_2013/Documents/3_8_M_Herbst_Tworzenie_i_absorpcja_kapitalu_ludzkiego_w_pols.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.