
Obserwuj
Tytuł badania: |
Twórczy uczeń – uczeń idealny. Nauczycielskie preferencje |
Instytucja: |
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
Aldona Małyska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie, w jaki sposób nauczyciele szkicują portret idealnego ucznia. Badaniem objęto 100 nauczycieli reprezentujących szkoły gimnazjalne, licea ogólnokształcące i zespoły szkół zawodowych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem KANH autorstwa Stanisława Popka. Badanie podzielono na dwa pola tematyczne: postawę twórczą ucznia oraz zachowania odtwórcze ucznia. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono konflikt pomiędzy wiedzą nauczycieli na temat twórczości uczniów, jej mechanizmów i roli kształtowania postaw twórczych a przekonaniem pedagogów na temat tego, jaki powinien być idealny uczeń. Z jednej strony ich zdaniem uczeń powinien być posłuszny i podporządkowany poleceniom nauczyciela, z drugiej zaś wyraźne są deklaracje nauczycieli co do preferowania postaw twórczych wśród swoich uczniów. W zakresie skali opisującej postawę twórczą uczniów wykazano, że respondenci najbardziej cenili samodzielność obserwacji, aktywność poznawczą oraz twórczość werbalną ucznia. Ustalono również, że wśród uśrednionych nauczycielskich wskazań dotyczących obrazu idealnego ucznia do najwyżej ocenianych należały: odpowiedzialność ucznia, jego samokrytycyzm, tolerancyjność oraz otwartość i samoorganizacja. |
Deskryptory TESE: |
standardy kształcenia, kreatywność, osobowość, relacja nauczyciel – uczeń, ocena uczących się |
TESE descriptors: |
learning standard, creativity, personality, teacher-student relation, evaluation of students |
Publikacje: |
- Małyska, A. (2011). Twórczy uczeń – uczeń idealny : Nauczycielskie preferencje. Pobrane z http://crealdi.pl/aktualnosci/tworczy-uczen-%e2%80%93-uczen-idealny-nauczycielskie-preferencje/

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.