Obserwuj
Tytuł badania: |
Egzamin gimnazjalny 2006. Sprawozdanie. Cz. I |
Kolejne lata cyklu: |
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2006 – sierpień 2006 |
Badacz: |
Krystyna Chomicka, Teresa Chrostowska, Bożenna Kałuża, Alicja Kwiecień, Grażyna Miłkowska, Tadeusz Mosiek, Cecylia Słowińska |
Abstrakt: |
Cele badania: zaprezentowanie organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego, w tym charakterystyka narzędzi egzaminacyjnych; prezentacja danych statystycznych dotyczących egzaminu (w tym wyników uczniów i szkół, z uwzględnieniem opanowania sprawdzanych umiejętności); przedstawienie wniosków z przeprowadzonego egzaminu. Powszechny i obowiązkowy egzamin gimnazjalny, jako część zewnętrznego systemu oceniania, składa się z dwóch części (humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej) i ma na celu m.in. sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych, wpływanie na proces nauczania – uczenia się poprzez dostarczenie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjów (wykorzystywanej np. podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). W części humanistycznej średni wynik to 31,4 punktu (62,8% punktów możliwych do uzyskania). Najwyższy wynik (50 punktów) uzyskało 1165 uczniów. Najniższy wynik (0 punktów) uzyskało pięciu uczniów. W części matematyczno przyrodniczej średni wynik to 23,9 punktu (47,8% punktów możliwych do uzyskania). Najwyższy wynik (50 punktów) uzyskało 1 612 uczniów. Najniższy wynik (0 punktów) uzyskało sześciu uczniów. Wynik najczęściej występujący to 19 punktów. Odchylenie standardowe wynosi 10,3 od średniego wyniku. Do egzaminu 26 i 27 kwietnia 2006 roku przystąpiło prawie 534 000 uczniów w 6500 szkołach. Arkusze egzaminacyjne z części humanistycznej (zawierające 20 zadań wielokrotnego wyboru oraz sześć zadań wymagających samodzielnego sformułowania odpowiedzi) i części matematyczno-przyrodniczej zostały sprawdzone i ocenione na przełomie kwietnia i maja przez egzaminatorów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Szczegółowe wyniki egzaminu przesłano do szkół przed zakończeniem roku szkolnego. Sprawozdanie z egzaminu zostało opracowane przez CKE i upublicznione w sierpniu 2006 roku. W celu bardziej miarodajnego porównania wyników całej populacji zdających spośród różnych skal znormalizowanych, wykorzystanych w pomiarze dydaktycznym, badacze wybrali dziewięciostopniową skalę staninową. |
Deskryptory TESE: |
przejście z gimnazjum do liceum/technikum, ewaluacja, egzamin, postępy w nauce, egzamin końcowy, egzamin pisemny, test standaryzowany, jakość kształcenia, jakość nauczania |
TESE descriptors: |
transition from lower to upper secondary education, evaluation, examination, study progress, final examination, written examination, standardised test, quality of education, teaching quality |
Publikacje: |
- Chomicka, K. (oprac.). (2006). Egzamin gimnazjalny 2006. Sprawozdanie. Cz. 1. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/Wyniki/spr_eg_06_cz1.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.