BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Egzamin gimnazjalny 2006. Sprawozdanie. Cz. I
Kolejne lata cyklu: 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: kwiecień 2006 – sierpień 2006
Badacz: Krystyna Chomicka, Teresa Chrostowska, Bożenna Kałuża, Alicja Kwiecień, Grażyna Miłkowska, Tadeusz Mosiek, Cecylia Słowińska
Abstrakt:

Cele badania: zaprezentowanie organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego, w tym charakterystyka narzędzi egzaminacyjnych; prezentacja danych statystycznych dotyczących egzaminu (w tym wyników uczniów i szkół, z uwzględnieniem opanowania sprawdzanych umiejętności); przedstawienie wniosków z przeprowadzonego egzaminu. Powszechny i obowiązkowy egzamin gimnazjalny, jako część zewnętrznego systemu oceniania, składa się z dwóch części (humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej) i ma na celu m.in. sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych, wpływanie na proces nauczania – uczenia się poprzez dostarczenie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjów (wykorzystywanej np. podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). W części humanistycznej średni wynik to 31,4 punktu (62,8% punktów możliwych do uzyskania). Najwyższy wynik (50 punktów) uzyskało 1165 uczniów. Najniższy wynik (0 punktów) uzyskało pięciu uczniów. W części matematyczno przyrodniczej średni wynik to 23,9 punktu (47,8% punktów możliwych do uzyskania). Najwyższy wynik (50 punktów) uzyskało 1 612 uczniów. Najniższy wynik (0 punktów) uzyskało sześciu uczniów. Wynik najczęściej występujący to 19 punktów.  Odchylenie standardowe wynosi 10,3 od średniego wyniku. Do egzaminu 26 i 27 kwietnia 2006 roku przystąpiło prawie 534 000 uczniów w 6500 szkołach. Arkusze egzaminacyjne z części humanistycznej (zawierające 20 zadań wielokrotnego wyboru oraz sześć zadań wymagających samodzielnego sformułowania odpowiedzi) i części matematyczno-przyrodniczej zostały sprawdzone i ocenione na przełomie kwietnia i maja przez egzaminatorów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Szczegółowe wyniki egzaminu przesłano do szkół przed zakończeniem roku szkolnego. Sprawozdanie z egzaminu zostało opracowane przez CKE i upublicznione w sierpniu 2006 roku. W celu bardziej miarodajnego porównania wyników całej populacji zdających spośród różnych skal znormalizowanych, wykorzystanych w pomiarze dydaktycznym, badacze wybrali dziewięciostopniową skalę staninową.  

Deskryptory TESE: przejście z gimnazjum do liceum/technikum, ewaluacja, egzamin, postępy w nauce, egzamin końcowy, egzamin pisemny, test standaryzowany, jakość kształcenia, jakość nauczania
TESE descriptors: transition from lower to upper secondary education, evaluation, examination, study progress, final examination, written examination, standardised test, quality of education, teaching quality
Publikacje:
  • Chomicka, K. (oprac.). (2006). Egzamin gimnazjalny 2006. Sprawozdanie. Cz. 1. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/Wyniki/spr_eg_06_cz1.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"