BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież i tolerancja
Data: 1991 – 1993
Badacz: Barbara Karolczak-Biernacka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były postawy tolerancji i nietolerancji wśród młodzieży. W badaniu wzięło udział 140 uczniów liceum ogólnokształcącego, w tym 75 dziewcząt i 65 chłopców, w wieku od 17 do 18 lat. Respondenci otrzymali listę z 14 parami opisów charakteryzujących człowieka. Poproszono ich o wybranie człowieka postrzeganego jako bardziej wartościowego. Wśród badanych uczniów 87,1% zadeklarowało się jako katolicy praktykujący, niepraktykujący i wyznaniowo obojętni, a 21,9% jako wyznawcy innych religii, praktykujący, niepraktykujący oraz niewierzący. 96% uczniów uznało za wartościowszego człowieka wierzącego, bez względu na rodzaj wyznania. W opinii 4% respondentów wartościowszym był członek Kościoła katolickiego. Tym samym tylko 4% respondentów bardziej ceniło człowieka, który nie wyznawałby żadnej religii albo był wyznawcą innej. W opinii trzech uczniów wiara albo niewiara nie czyniły człowieka wartościowszym albo mniej wartościowym. 87,2% młodzieży wyżej oceniło człowieka, który akceptuje albo zabiega o dobro wszelkich społeczności, bez względu na ich przynależność kulturową, narodową albo wyznaniową. 12,7% uznało za wartościowszego człowieka, który dba o dobro społeczności, do której należy. 94% badanych za wartościowszych uznało ludzi pozostawiających swobodę we wszystkich sprawach niż tych, którzy ze swobody wyboru wykluczają prawo do aborcji. Na podstawie wyników badania można sądzić, że postawy nietolerancyjne wśród młodzieży są wyraźnie skorelowane z identyfikacją z daną orientacją polityczną albo daną społecznością. Mimo to można zaobserwować oczywistą przewagę postaw tolerancji nad postawami nietolerancji wśród licealistów. Za nietolerancyjne zachowania w dużej mierze odpowiedzialne są elity polityczne i religijne. W badanej populacji wartościami selekcjonującymi były: religia katolicka, aborcja, poglądy religijne oraz narodowość polska.

Deskryptory TESE: religia, katolicyzm, protestantyzm, postawa, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, młodzież
TESE descriptors: religion, Catholicism, Protestantism, attitude, social behaviour, interpersonal relations, youth
Publikacje:
  • Karolczak-Biernacka, B. (1991). Młodzież i tolerancja. Edukacja i Dialog, 5, 21-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"