BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież i szkoła (Młodzież 2013)
Projekt badawczy:
  • Młodzież 2013
pokaż badania
Instytucja:
Data: 22 listopada 2013 – 12 grudnia 2013
Badacz: Michał Feliksiak, Jolanta Kalka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii młodzieży na temat różnych aspektów funkcjonowania szkoły. Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej losowej próbie 65 szkół średnich (po jednej, ostatniej klasie z każdej szkoły), w tym w liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych. W doborze próby uwzględniono wielkość miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Badaniem objęto łącznie 1360 uczniów, z którymi zrealizowano wywiady audytoryjne z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. Uzyskane dane porównano z danymi z wcześniejszych edycji badania młodzieży. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że młodzież lepiej oceniała edukacyjną atrakcyjność szkoły (67%) niż stopień, w jakim przygotowuje ona do wejścia na rynek pracy (48%). Uczniowie liceów ogólnokształcących lepiej oceniali szkołę ze względu na stopień, w jakim przygotowuje ona do podjęcia studiów, uczniowie techników i ZSZ zaś – ze względu na przygotowanie do podjęcia pracy. Większość uczniów pozytywnie oceniała szacunek nauczycieli dla uczniów oraz mądrość i wiedzę (około 80%). Na występowanie zachowań patologicznych, takich jak gnębienie uczniów przez nauczyciela, wskazywało 13-17% badanych. Słabszymi stronami nauczycieli były niewystarczająca umiejętność przekazywania wiedzy, skłonność do faworyzowania niektórych uczniów i stawiania niesprawiedliwych ocen – na te problemy wskazywało około 30-37% uczniów. Opinie uczniów były zróżnicowane ze względu na typ szkoły, szczególnie w zakresie oceny nauczyciela matematyki oraz głównego przedmiotu zawodowego. Lepszy i bardziej uniwersalny okazał się wizerunek nauczyciela języka polskiego. Od 2003 roku notowano wzrost uczestnictwa uczniów w wyborach do samorządu szkolnego, jednak w 2013 roku znów nastąpił w tym względzie spadek i wśród badanych dominowali bierni uczniowie (61%). Coraz rzadsze stały się natomiast doniesienia uczniów o pięciu formach przemocy w szkole: fizycznym znęcaniu się starszych nad młodszymi, wymuszaniu pieniędzy, kradzieży, odbieraniu siłą rzeczy i zastraszaniu nauczycieli przez uczniów. W 2013 roku po raz pierwszy spytano o cyberprzemoc – 29% uczniów uznało, że takie przypadki się zdarzają, ale rzadko. Ogólnie rzecz biorąc, zmniejszyła się częstotliwość okazjonalnych form przemocy, na niezmienionym poziomie utrzymała się natomiast przemoc występująca bardzo często i dosyć często. Pod prawie każdym względem bardziej niekorzystna sytuacja w zakresie występowania przemocy dotyczyła zasadniczych szkół zawodowych niż liceów i techników, jednak dystans ten uległ zmniejszeniu. Znacznej poprawie uległa sytuacja w technikach, które zbliżyły się do liceów pod względem przemocy szkolnej. Większość badanych określała się jako uczniowie trójkowi (44%), następnie czwórkowi (38%). Lepiej oceniali siebie uczniowie szkół niepublicznych oraz dziewczęta niż uczniowie szkół publicznych i chłopcy. Szkoła często kojarzyła się ze stresem aż 41% badanych, natomiast tylko 22% często kojarzyło szkołę z poczuciem satysfakcji. Bardziej doceniani czuli się uczniowie szkół niepublicznych, stres szkolny odczuwali zaś najczęściej uczniowie publicznych liceów i techników.

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa wobec szkoły, przemoc, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: youth, secondary school, vocational school, attitude towards school, violence, teacher-student relation
Publikacje:
  • Kalka, J. i Feliksiak, M. (2014). Młodzież i szkoła. W: CBOS, Młodzież 2013 (s. 22-43). Pobrane z http://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"