BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży (Młodzież 2013)
Projekt badawczy:
  • Młodzież 2013
pokaż badania
Instytucja:
Data: 22 listopada 2013 – 12 grudnia 2013
Badacz: Rafał Boguszewski, Katarzyna Kowalczuk
Abstrakt:

Celem badania było poznanie aspiracji, dążeń i planów życiowych młodzieży szkolnej. Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej losowej próbie 65 szkół średnich (po jednej, ostatniej klasie z każdej szkoły), w tym w liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych. W doborze próby uwzględniono wielkość miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Badaniem objęto łącznie 1360 uczniów, z którymi zrealizowano wywiady audytoryjne z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. Uzyskane dane porównano z danymi z wcześniejszych edycji badania młodzieży. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że podstawowe dążenia młodzieży nie uległy większej zmianie w porównaniu z 2010 rokiem. Najważniejsze były dla nich miłość i przyjaźń (49%) oraz udane życie rodzinne (48%), na kolejnym miejscu znalazła się ciekawa praca (41%), następnie zaś wysoka pozycja zawodowa (35%). W porównaniu z badaniami z lat 90. można było stwierdzić nasilenie się dążeń do osiągnięcia kariery zawodowej, spadek aspiracji związanych z życiem religijnym oraz większe znaczenie miłości i przyjaźni. Postawy te były zróżnicowane ze względu na płeć i typ szkoły. Większość uczniów tradycyjnie planowała kontynuację nauki po ukończeniu szkoły średniej. 59% chiało rozpocząć studia wyższe na wybranym kierunku, przy czym 33% planowało łączyć naukę z pracą, a 26% tylko się uczyć. 15% uczniów planowało wyjechać za granicę na dłuższy czas. Deklaracje te były silnie zróżnicowane ze względu na typ szkoły – uczniowie liceów ogólnokształcących w zdecydowanej większości planowali rozpocząć studia (80%), z czego blisko połowa chciała łączyć studia z pracą (40%); podobne plany miała połowa uczniów techników (49%), z czego większość planowała jednoczesną pracę (34%); jedynie jedna trzecia uczniów ZSZ chciała kontynuować naukę w technikum lub liceum (30%), najczęściej łącząc ją z pracą (26%). Wśród czynników decydujących o znalezieniu pracy uczniowie wskazywali najczęściej na znajomości (60%), następnie wyuczony zawód (46%) oraz znajomość języków obcych (41%). Nastroje dotyczące poczucia zagrożenia bezrobociem wśród młodzieży były najniższe na początku lat 90., następnie ulegały systematycznemu polepszeniu, by w 2003 roku znów się pogorszyć. Rok 2008 przyniósł dużą poprawę, lecz od tego momentu utrzymuje się tendencja spadkowa, co potwierdził również pomiar z 2013 roku – 26% uczniów bardzo obawiało się, że nie znajdą pracy, 37% było tym lekko zaniepokojonych, 26% przypuszczało, że pracę raczej znajdą, a tylko 10% było tego pewnych. Dziewczęta czuły się bardziej zagrożone bezrobociem od chłopców (podobnie jak w poprzednich latach). Aż 32% dziewcząt bardzo obawiało się, że nie znajdą pracy, 42% było tym lekko zaniepokojonych, 22% przypuszczało, że pracę znajdą, i tylko 4% było tego pewnych. Odsetki te wśród chłopców kształtowały się odpowiednio na poziomie: 19%, 32%, 31% i 18%. Większe poczucie zagrożenia dotyczyło również uczniów techników (70%) i liceów ogólnokształcących (65%) niż zasadniczych szkół zawodowych (41%) – tak silna różnica nie pojawiała się we wcześniejszych pomiarach. Wśród sposobów ewentualnego poradzenia sobie z niemożnością znalezienia pracy dominował wyjazd za granicę. W stosunku do poprzednich lat spadło przekonanie młodzieży, że założenie przez nich w przyszłości własnego biznesu wchodzi w grę (52%). Jednocześnie stosunkowo niewielka liczba wykluczała taką możliwość (8%).

Deskryptory TESE: młodzież, planowanie, planowanie edukacji, wybór studiów, wybór szkoły, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, bezrobocie, bezpieczeństwo socjalne
TESE descriptors: youth, planning, educational planning, choice of studies, choice of school, secondary school, vocational school, unemployment, social security
Publikacje:
  • Boguszewski, R. i Kowalczuk, K. (2014). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. W: CBOS, Młodzież 2013 (s. 6-21). Pobrane z http://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"