Abstrakt: |
Celem badania było określenie warunków materialnych młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej losowej próbie 65 szkół średnich (po jednej, ostatniej klasie z każdej szkoły), w tym w liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych. W doborze próby uwzględniono wielkość miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Badaniem objęto łącznie 1360 uczniów, z którymi zrealizowano wywiady audytoryjne z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. Uzyskane dane porównano z danymi uzyskanymi we wcześniejszych edycjach badania młodzieży. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że większość uczniów dobrze lub bardzo dobrze oceniała warunki materialne swojej rodziny (54%). Zadowolenie z sytuacji materialnej zależało od poziomu wykształcenia rodziców – im był on wyższy, tym lepsza była ocena sytuacji materialnej rodziny. Najczęściej posiadanym na własność przedmiotem był wśród badanych telefon komórkowy (97%), następnie rower (83%) i komputer (78%). 98% uczniów posiadało w domu dostęp do internetu. 67% młodzieży ponadgimnazjalnej pracowało zarobkowo, najczęściej podczas wakacji (61%), wykonując prace dorywcze (31%). W porównaniu z 2010 rokiem odnotowano znaczny spadek w tym zakresie. Większość badanych otrzymywała pieniądze od rodziców lub innych członków rodziny, najczęściej nieregularnie (56%). Stałe, miesięczne kieszonkowe posiadało 38% respondentów. Tyle samo osób posiadało pieniądze dzięki dorywczej pracy (38%). Uczniowie pracujący zarobkowo, wywodzący się z rodzin o dobrej lub bardzo dobrej sytuacji materialnej, chłopcy (niezależnie od podejmowania pracy zarobkowej) oraz uczniowie zasadniczych szkół zawodowych dysponowali znacznie wyższymi kwotami od uczniów niepracujących, wywodzących się z rodzin o przeciętnej lub złej sytuacji materialnej, dziewcząt oraz uczniów LO i techników. |