BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Warunki materialne młodzieży kończącej szkoły ponadgimnazjalne (Młodzież 2013)
Projekt badawczy:
  • Młodzież 2013
pokaż badania
Instytucja:
Data: 22 listopada 2013 – 12 grudnia 2013
Badacz: Małgorzata Omyła-Rudzka
Abstrakt:

Celem badania było określenie warunków materialnych młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej losowej próbie 65 szkół średnich (po jednej, ostatniej klasie z każdej szkoły), w tym w liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych. W doborze próby uwzględniono wielkość miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Badaniem objęto łącznie 1360 uczniów, z którymi zrealizowano wywiady audytoryjne z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. Uzyskane dane porównano z danymi uzyskanymi we wcześniejszych edycjach badania młodzieży. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że większość uczniów dobrze lub bardzo dobrze oceniała warunki materialne swojej rodziny (54%). Zadowolenie z sytuacji materialnej zależało od poziomu wykształcenia rodziców – im był on wyższy, tym lepsza była ocena sytuacji materialnej rodziny. Najczęściej posiadanym na własność przedmiotem był wśród badanych telefon komórkowy (97%), następnie rower (83%) i komputer (78%). 98% uczniów posiadało w domu dostęp do internetu. 67% młodzieży ponadgimnazjalnej pracowało zarobkowo, najczęściej podczas wakacji (61%), wykonując prace dorywcze (31%). W porównaniu z 2010 rokiem odnotowano znaczny spadek w tym zakresie. Większość badanych otrzymywała pieniądze od rodziców lub innych członków rodziny, najczęściej nieregularnie (56%). Stałe, miesięczne kieszonkowe posiadało 38% respondentów. Tyle samo osób posiadało pieniądze dzięki dorywczej pracy (38%). Uczniowie pracujący zarobkowo, wywodzący się z rodzin o dobrej lub bardzo dobrej sytuacji materialnej, chłopcy (niezależnie od podejmowania pracy zarobkowej) oraz uczniowie zasadniczych szkół zawodowych dysponowali znacznie wyższymi kwotami od uczniów niepracujących, wywodzących się z rodzin o przeciętnej lub złej sytuacji materialnej, dziewcząt oraz uczniów LO i techników.

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, rodzina, środowisko społeczno-kulturowe, nierówność społeczna
TESE descriptors: youth, secondary school, vocational school, family, socio-cultural environment, social inequality
Publikacje:
  • Omyła-Rudzka, M. (2014). Warunki materialne młodzieży kończącej szkoły ponadgimnazjalne. W: CBOS, Młodzież 2013 (s. 81-93). Pobrane z http://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"