Abstrakt: |
Celem badania było określenie postaw młodzieży wobec wartości, obyczajowości i grup odniesienia. Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej losowej próbie 65 szkół średnich (po jednej, ostatniej klasie z każdej szkoły), w tym w liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych. W doborze próby uwzględniono wielkość miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Badaniem objęto łącznie 1360 uczniów, z którymi zrealizowano wywiady audytoryjne z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. Uzyskane dane porównano z wcześniejszymi edycjami badania młodzieży. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że uczniowie szkół ponadpodstawowych w wymiarze społecznym pozostawali niezmiennie nieufni. W ostatnich latach nastąpił wzrost pesymizmu w zakresie postrzegania własnych perspektyw życiowych. Nieco mniejsze okazało się też deklarowane poczucie wpływu na własne życie. Wzrósł natomiast poziom indywidualizmu młodzieży. 71% uczniów uważało się za osoby w mniejszym lub większym stopniu wierzące, 18% określało się jako osoby niezdecydowane, 10% deklarowało brak wiary. Młodzi ludzie mieli zdecydowanie więcej wątpliwości co do istnienia Boga niż ogólna populacja Polaków. Od 1996 roku zmniejszał się poziom uczestnictwa młodzieży w praktykach religijnych, zwiększał natomiast odsetek osób uczestniczących w praktykach nieregularnie. Dziewczęta, uczniowie techników i ZSZ oraz osoby ze wsi byli nieco bardziej religijni od chłopców, uczniów liceów ogólnokształcących oraz osób z wielkich miast. 32% badanych deklarowało przynależność do grupy nieformalnej, stowarzyszenia, organizacji, klubu, grupy sympatyków lub ruchu religijnego. Był to niższy odsetek od zanotowanego w 2003 i 2008 roku. Zajęcia pozalekcyjne cieszyły się podobną popularnością jak w połowie lat 90. Najczęściej uczęszczano na korepetycje (50%), na kolejnym miejscu znalazły się pozaszkolne zajęcia z języka obcego (42%). 54% uczniów deklarowało znajomość przynajmniej jednego języka obcego, 23% nie posiadało takiej umiejętności. Do ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu należały spotkania z przyjaciółmi i znajomymi (88%). Dość popularne były uprawianie sportu (30%) i wyjścia do dyskotek (29%). Postawy młodzieży wobec kontaktów seksualnych okazały się dość stabilne w zakresie wysokiego poziomu akceptacji seksu przedmałżeńskiego i seksu będącego wyrazem uczucia poza instytucją małżeństwa. Zmniejszył się odsetek zwolenników, zwiększył zaś przeciwników seksu w ujęciu hedonistycznym. Ponad połowa badanych deklarowała odbycie inicjacji seksualnej. W porównaniu z 2010 rokiem zakres uczestnictwa młodzieży w grach hazardowych uległ ograniczeniu. Niemal powszechny okazał się dostęp badanych do internetu (97%; TIK). Uczniowie spędzali online przeciętnie trzy godziny dziennie. 51% młodzieży uznało, że bez internetu życie byłoby nudne, puste lub pozbawione radości. 47% przyznało, że z powodu internetu zdarzało im się zaniedbać naukę i otrzymać gorsze stopnie, 46% było z tego powodu niedospanych. 48% zaniedbywało swoje obowiązki domowe, by spędzić więcej czasu w internecie. |
Publikacje: |
- Boguszewski, R., Feliksiak, M., Gwiazda, M. i Kalka, J. (2014). Młodzież o sobie: wartości, grupy odniesienia. W: CBOS, Młodzież 2013 (s. 106-153). Pobrane z http://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746
|