BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież o polityce, demokracji i gospodarce (Młodzież 2013)
Projekt badawczy:
  • Młodzież 2013
pokaż badania
Instytucja:
Data: 22 listopada 2013 – 12 grudnia 2013
Badacz: Marcin Herrmann
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii młodzieży na temat polityki, demokracji i gospodarki. Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej losowej próbie 65 szkół średnich (po jednej, ostatniej klasie z każdej szkoły), w tym w liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczych szkołach zawodowych. W doborze próby uwzględniono wielkość miejscowości, w której znajdowała się szkoła. Badaniem objęto łącznie 1360 uczniów, z którymi zrealizowano wywiady audytoryjne z zastosowaniem kwestionariusza ankiety. Uzyskane dane porównano z danymi z wcześniejszych edycji badania młodzieży. Wyniki pozwoliły stwierdzić, że opinie młodzieży dotyczące demokracji były niejednoznaczne i zbliżone pod tym względem do wyników uzyskanych w 2010 roku, kiedy postawa prodemokratyczna przestała dominować. 33% badanych nie potrafiło jednoznacznie ustosunkować się do ustroju demokratycznego, 29% było jego zwolennikami, 24% brało pod uwagę innego rodzaju ustrój jako bardziej pożądany, natomiast dla 14% ustrój kraju nie miał większego znaczenia. Najbardziej jednoznaczne okazały się opinie uczniów liceów ogólnokształcących, którzy częściej od pozostałych badanych opowiadali się za demokracją. Tradycyjnie niski okazał się odsetek młodzieży zadowolonej ze sposobu funkcjonowania demokracji w Polsce (16%), wysoki zaś – odsetek osób niezadowolonych (70%). Stan ten pogłębia się od 2008 roku i przejawia również w odpowiedziach dotyczących poszczególnych aspektów funkcjonowania demokracji. Zainteresowanie polityką nie determinowało opinii uczniów na temat demokracji w kraju. Opinie te korespondowały natomiast z oceną ogólnej sytuacji w Polsce. Większość uczniów uważała, że państwo powinno gwarantować obywatelom miejsca pracy (89%), a odsetek ten okazał się najwyższy w porównaniu ze wszystkimi poprzednimi edycjami badania. 71% badanych uważało również, że rozpiętość dochodów w Polsce jest zbyt duża. Jednocześnie dominowało przekonanie, że pomoc społeczną otrzymują osoby, które na nią nie zasługują (60%), dwukrotnie mniej osób było przeciwnego zdania (29%).

Deskryptory TESE: młodzież, polityka, demokracja, gospodarka, postawa
TESE descriptors: youth, politics, democracy, economy, attitude
Publikacje:
  • Herrmann, M. (2014). Młodzież o polityce, demokracji i gospodarce. W: CBOS, Młodzież 2013 (s. 44-55). Pobrane z http://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"