Obserwuj
Tytuł badania: |
Młodzież o polityce i demokracji (Młodzież '96) |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
13 kwietnia 1996 – 22 kwietnia 1996 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono na 1275-osobowej ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy oceny dotyczące realizacji zasad demokracji w naszym kraju pozostają wśród młodych ludzi takie same? Które sprawy stają się ważne dla kolejnego pokolenia wchodzącego w dorosłe życie, a które tracą na znaczeniu? Wyniki badania w zakresie oceny demokracji i polityki zaprzeczyły ogólnemu stereotypowi młodzieży zbuntowanej i skonfliktowanej ze starszym pokoleniem – większość poglądów w tym zakresie była przez młodzież internalizowana w obrębie rodziny w drodze socjalizacji. Młodzi ludzie, choć uznawali demokrację za najlepszy ustrój polityczny, opowiadali się za rządami autorytarnymi wybitnej jednostki (odpowiednio 43% i 22%). Ta wyraźna tendencja do preferowania rządów autorytarnych mogła wynikać z niezadowolenia ze sposobu funkcjonowania demokracji w Polsce, szczególnie w sferze ekonomicznej. O wiele lepiej na tym tle wypadały swobody obywatelskie i procedury demokratyczne. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, polityka, demokracja, postawa, ekonomia |
TESE descriptors: |
youth, politics, democracy, attitude, economics |
Publikacje: |
- CBOS (1996). Młodzież o polityce i demokracji. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1996/K_139_96.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.