BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież a szkoła (Młodzież '96)
Projekt badawczy:
  • Młodzież '96
pokaż badania
Instytucja:
Data: 13 kwietnia 1996 – 22 kwietnia 1996
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza postawy wobec szkoły młodych ludzi (respondentów pytano m.in. o ocenę stosunków interpersonalnych na terenie szkoły czy ocenę sposobu nauczania). Badanie przeprowadzono na 1275-osobowej ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że młodzież lepiej oceniała swoje relacje w grupie rówieśniczej niż z nauczycielami. Połowa badanych określiła jednak swoje stosunki z nauczycielami jako pozytywne, a 1/5 – jako ambiwalentne. Odsetek ocen pozytywnych uległ niewielkiemu wzrostowi w porównaniu z poprzednimi edycjami badania. Zmian takich nie zanotowano z kolei w przypadku stosunku młodzieży do zmian w sposobie nauczania, których mogli doświadczyć w trakcie nauki szkolnej. Podobnie jak w 1994 roku niemal połowa badanych nie dostrzegła żadnych zmian, ponad 20% dostrzegło zmiany na lepsze, a 14% – na gorsze. Najbardziej krytyczni w tym względzie okazali się uczniowie liceów ogólnokształcących i zawodowych, najmniej zaś – uczniowie zasadniczych szkół zawodowych. Uzyskane odpowiedzi podważyły obiegową opinię o nasileniu się przemocy w szkole – większość uczniów oceniła występowanie tego zjawiska jako sporadyczne lub nie dostrzegała go w ogóle. Opinię tę różnicował jednak w znacznym stopniu rodzaj szkoły, do której uczęszczali badani. Najrzadziej dostrzegano problem nasilenia się przemocy w liceach ogólnokształcących, najczęściej zaś w zasadniczych szkołach zawodowych. Najczęściej rejestrowanymi formami przemocy były bójki oraz kradzieże.

Deskryptory TESE: młodzież, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła średnia, przemoc szkolna, nauczanie, postawa, postawa wobec szkoły, relacje interpersonalne
TESE descriptors: youth, teacher-student relation, secondary school, bullying, teaching, attitude, attitude towards school, interpersonal relations
Publikacje:
  • CBOS (1996). Młodzież a szkoła. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1996/K_129_96.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"