Obserwuj
Tytuł badania: |
Młodzież a szkoła (Młodzież '96) |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
13 kwietnia 1996 – 22 kwietnia 1996 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza postawy wobec szkoły młodych ludzi (respondentów pytano m.in. o ocenę stosunków interpersonalnych na terenie szkoły czy ocenę sposobu nauczania). Badanie przeprowadzono na 1275-osobowej ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że młodzież lepiej oceniała swoje relacje w grupie rówieśniczej niż z nauczycielami. Połowa badanych określiła jednak swoje stosunki z nauczycielami jako pozytywne, a 1/5 – jako ambiwalentne. Odsetek ocen pozytywnych uległ niewielkiemu wzrostowi w porównaniu z poprzednimi edycjami badania. Zmian takich nie zanotowano z kolei w przypadku stosunku młodzieży do zmian w sposobie nauczania, których mogli doświadczyć w trakcie nauki szkolnej. Podobnie jak w 1994 roku niemal połowa badanych nie dostrzegła żadnych zmian, ponad 20% dostrzegło zmiany na lepsze, a 14% – na gorsze. Najbardziej krytyczni w tym względzie okazali się uczniowie liceów ogólnokształcących i zawodowych, najmniej zaś – uczniowie zasadniczych szkół zawodowych. Uzyskane odpowiedzi podważyły obiegową opinię o nasileniu się przemocy w szkole – większość uczniów oceniła występowanie tego zjawiska jako sporadyczne lub nie dostrzegała go w ogóle. Opinię tę różnicował jednak w znacznym stopniu rodzaj szkoły, do której uczęszczali badani. Najrzadziej dostrzegano problem nasilenia się przemocy w liceach ogólnokształcących, najczęściej zaś w zasadniczych szkołach zawodowych. Najczęściej rejestrowanymi formami przemocy były bójki oraz kradzieże. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, relacja nauczyciel – uczeń, szkoła średnia, przemoc szkolna, nauczanie, postawa, postawa wobec szkoły, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
youth, teacher-student relation, secondary school, bullying, teaching, attitude, attitude towards school, interpersonal relations |
Publikacje: |
- CBOS (1996). Młodzież a szkoła. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1996/K_129_96.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.