Obserwuj
Tytuł badania: |
Sposoby spędzania wolnego czasu i zainteresowania młodzieży (Młodzież '96) |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
13 kwietnia 1996 – 22 kwietnia 1996 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono na 1275-osobowej ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. W celach porównawczych wykorzystano wyniki badania Młodzież ’92 (N = 1289) i Młodzież ’94 (N = 1260). Wyniki badania ujawniły, że młodzież największą część swojego wolnego czasu spędzała na spotkaniach towarzyskich, czyli prywatkach i dyskotekach (niezależnie od zmiennych społeczno-demograficznych). Wysoko usytuowało się również kino. W porównaniu z edycjami z 1992 i 1994 roku sposoby spędzania czasu wolnego przez młodzież nie uległy zmianie. Do najczęściej wskazywanych zainteresowań należały sport i muzyka. Nadal aktualna okazała się prawidłowość, zgodnie z którą uczniowie liceów ogólnokształcących mieli najbardziej rozwinięte potrzeby związane z obcowaniem z kulturą oraz potrzeby poznawcze (częstsze zainteresowanie nauką, literaturą, filmem, sztuką, teatrem itp.). Z kolei uczniowie zasadniczych szkół zawodowych interesowali się głównie sportem i motoryzacją. Większość badanych śledziła telewizyjne i radiowe programy informacyjne oraz codziennie lub kilka razy w tygodniu czytała prasę. Znaczna część uczniów posiadała również swój ulubiony tytuł prasowy. Wśród prasy młodzieżowej największym zainteresowaniem cieszyło się Bravo. Respondenci zdawali sobie sprawę, że znajomość języka obcego wiązała się z możliwością znalezienia atrakcyjnej pracy. 14% badanych uczęszczało w roku przeprowadzenia badania na pozaszkolne zajęcia z języka obcego. Struktura znajomości języków w środowisku młodzieży pozostała jednak w dużej mierze niezmieniona – posługiwano się przede wszystkim językiem rosyjskim i tylko niewielka grupa potrafiła porozumieć się w języku zachodnim. Znajomość języków obcych była silnie zróżnicowana przez typ szkoły – uczniowie liceów ogólnokształcących najlepiej znali języki zachodnie. |
Deskryptory TESE: |
pedagogika czasu wolnego, młodzież, kultura, muzyka, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, angielski, niemiecki, francuski, rosyjski |
TESE descriptors: |
leisure education, youth, culture, music, secondary school, vocational school, English, German, French, Russian |
Publikacje: |
- CBOS. (1996). Sposoby spędzania wolnego czasu i zainteresowania młodzieży. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1996/K_098_96.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.