BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sposoby spędzania wolnego czasu i zainteresowania młodzieży (Młodzież '96)
Projekt badawczy:
  • Młodzież '96
pokaż badania
Instytucja:
Data: 13 kwietnia 1996 – 22 kwietnia 1996
Badacz:
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono na 1275-osobowej ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. W celach porównawczych wykorzystano wyniki badania Młodzież ’92 (N = 1289) i Młodzież ’94 (N = 1260). Wyniki badania ujawniły, że młodzież największą część swojego wolnego czasu spędzała na spotkaniach towarzyskich, czyli prywatkach i dyskotekach (niezależnie od zmiennych społeczno-demograficznych). Wysoko usytuowało się również kino. W porównaniu z edycjami z 1992 i 1994 roku sposoby spędzania czasu wolnego przez młodzież nie uległy zmianie. Do najczęściej wskazywanych zainteresowań należały sport i muzyka. Nadal aktualna okazała się prawidłowość, zgodnie z którą uczniowie liceów ogólnokształcących mieli najbardziej rozwinięte potrzeby związane z obcowaniem z kulturą oraz potrzeby poznawcze (częstsze zainteresowanie nauką, literaturą, filmem, sztuką, teatrem itp.). Z kolei uczniowie zasadniczych szkół zawodowych interesowali się głównie sportem i motoryzacją. Większość badanych śledziła telewizyjne i radiowe programy informacyjne oraz codziennie lub kilka razy w tygodniu czytała prasę. Znaczna część uczniów posiadała również swój ulubiony tytuł prasowy. Wśród prasy młodzieżowej największym zainteresowaniem cieszyło się Bravo. Respondenci zdawali sobie sprawę, że znajomość języka obcego wiązała się z możliwością znalezienia atrakcyjnej pracy. 14% badanych uczęszczało w roku przeprowadzenia badania na pozaszkolne zajęcia z języka obcego. Struktura znajomości języków w środowisku młodzieży pozostała jednak w dużej mierze niezmieniona – posługiwano się przede wszystkim językiem rosyjskim i tylko niewielka grupa potrafiła porozumieć się w języku zachodnim. Znajomość języków obcych była silnie zróżnicowana przez typ szkoły – uczniowie liceów ogólnokształcących najlepiej znali języki zachodnie.

Deskryptory TESE: pedagogika czasu wolnego, młodzież, kultura, muzyka, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, angielski, niemiecki, francuski, rosyjski
TESE descriptors: leisure education, youth, culture, music, secondary school, vocational school, English, German, French, Russian
Publikacje:
  • CBOS. (1996). Sposoby spędzania wolnego czasu i zainteresowania młodzieży. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1996/K_098_96.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"