Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy aspiracji uczniów klas maturalnych liceum ogólnokształcącego oraz technikum budowlanego. Szczegółowe pytania badawcze dotyczyły przede wszystkim motywacji wyboru szkoły, charakteru i poziomu aspiracji, wartości preferowanych przez młodzież oraz planów życiowych po egzaminie dojrzałości. Zgodnie z założeniem płeć, środowisko zamieszkania oraz wykształcenie rodziców miały korelować z czynnikami dotyczącymi szczegółowych problemów badawczych. Badaniem objęto 174 uczniów, w tym 60 uczęszczało do trzeciej klasy liceum ogólnokształcącego (LO) w Bydgoszczy oraz 116 do czwartej klasy technikum budowlanego (TB) w Wałczu. 27,2% abiturientów stanowiły kobiety, mężczyźni – 72,3%. Wśród badanych 82 osoby mieszkały w mieście, 94 – na wsi. Większość rodziców badanych legitymowała się wykształceniem średnim. Analiza zebranego materiału ujawniła, że głównym motywem wyboru szkoły dla 42,1% uczniów były zainteresowania. Następnie wskazywano bliskie położenie szkoły (22,9%), chęć zdobycia wykształcenia, zawodu (20,0%), wpływ rodziców, otoczenia (10,2%) oraz dobrą opinie o szkole (4,7%). Wysoki poziom aspiracji (tj. chęć ukończenia szkoły, deklaracja przystąpienia do matury oraz podjęcia studiów lub pracy zgodnie z wyuczonym zawodem) cechował 60,8% respondentów (w większości dziewczęta oraz dzieci rodziców z wyższym wykształceniem), średni (tj. uzyskanie jakiegokolwiek wyższego wykształcenia lub pracy) – 10,3% – oraz niski (tj. działania wyraźnienie przewidujące aktywności edukacyjnej) – 15,3%. Do najczęstszych form realizowania aspiracji zaliczono czynny udział w zajęciach szkolnych (46,3%) oraz systematyczne przygotowanie do lekcji (28,3%). Wyniki badania wykazały, że 81,9% uczniów planowało podjąć studia wyższe, 4,5% – studia oraz pracę, 7,9% – pracę (tylko uczniowie technikum), bez dalszych planów pozostawało 5,7% abiturientów. |