BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje edukacyjne i życiowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Łukasz Frąckiewicz, Paweł Prusak, Agnieszka Zboińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy aspiracji uczniów klas maturalnych liceum ogólnokształcącego oraz technikum budowlanego. Szczegółowe pytania badawcze dotyczyły przede wszystkim motywacji wyboru szkoły, charakteru i poziomu aspiracji, wartości preferowanych przez młodzież oraz planów życiowych po egzaminie dojrzałości. Zgodnie z założeniem płeć, środowisko zamieszkania oraz wykształcenie rodziców miały korelować z czynnikami dotyczącymi szczegółowych problemów badawczych. Badaniem objęto 174 uczniów, w tym 60 uczęszczało do trzeciej klasy liceum ogólnokształcącego (LO) w Bydgoszczy oraz 116 do czwartej klasy technikum budowlanego (TB) w Wałczu. 27,2% abiturientów stanowiły kobiety, mężczyźni – 72,3%. Wśród badanych 82 osoby mieszkały w mieście, 94 – na wsi. Większość rodziców badanych legitymowała się wykształceniem średnim. Analiza zebranego materiału ujawniła, że głównym motywem wyboru szkoły dla 42,1% uczniów były zainteresowania. Następnie wskazywano bliskie położenie szkoły (22,9%), chęć zdobycia wykształcenia, zawodu (20,0%), wpływ rodziców, otoczenia (10,2%) oraz dobrą opinie o szkole (4,7%). Wysoki poziom aspiracji (tj. chęć ukończenia szkoły, deklaracja przystąpienia do matury oraz podjęcia studiów lub pracy zgodnie z wyuczonym zawodem) cechował 60,8% respondentów (w większości dziewczęta oraz dzieci rodziców z wyższym wykształceniem), średni (tj. uzyskanie jakiegokolwiek wyższego wykształcenia lub pracy) – 10,3% – oraz niski (tj. działania wyraźnienie przewidujące aktywności edukacyjnej) – 15,3%. Do najczęstszych form realizowania aspiracji zaliczono czynny udział w zajęciach szkolnych (46,3%) oraz systematyczne przygotowanie do lekcji (28,3%). Wyniki badania wykazały, że 81,9% uczniów planowało podjąć studia wyższe, 4,5% – studia oraz pracę, 7,9% – pracę (tylko uczniowie technikum), bez dalszych planów pozostawało 5,7% abiturientów.

Deskryptory TESE: planowanie edukacji, pochodzenie społeczne, postawa, postawa wobec szkoły, przejście ze szkoły średniej do wyższej, przejście z gimnazjum do liceum/technikum
TESE descriptors: educational planning, social background, attitude, attitude towards school, transition from upper secondary to higher education, transition from lower to upper secondary education
Publikacje:
  • Prusak, P. (2011). Aspiracje edukacyjne i życiowe uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wychowanie na co Dzień, 7-8, 30-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"