BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje a samoocena młodzieży nieprzystosowanej społecznie
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Joanna Moleda
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy zachodzą różnice w zakresie rodzaju i natężenia aspiracji oraz w poziomie samooceny pomiędzy młodzieżą nieprzystosowaną społecznie a młodzieżą niemającą konfliktu z prawem. Założono, że niższy poziom aspiracji (edukacyjnych, zawodowych, rodzinnych) oraz samooceny będzie przejawiać młodzież nieprzystosowana. Próbę badawczą stanowili chłopcy w wieku od 13 do 18 lat podzieleni na dwie grupy: 100 chłopców z trzech warszawskich Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych oraz 100 chłopców niekaranych. W badaniu posłużono się kwestionariuszem biograficznym oraz Skalą Samooceny S A-85 R. Kościelaka. Na podstawie przeprowadzonego badania dowiedziono prawdziwości hipotezy o różnicy w poziomie aspiracji między obiema grupami. Analiza statystyczna pozwoliła stwierdzić, że chłopcy nieprzystosowani częściej marzyli o szczęściu rodzinnym, ale mieli niższe aspiracje edukacyjne niż chłopcy niekarani. Odrzucono hipotezę o istniejących różnicach w zakresie natężenia samooceny między badanymi grupami. Dowiedziono natomiast współzależności poziomu samooceny z poziomem aspiracji. Zauważono, że młodzież nieprzystosowana wierzyła, że wraz z osiągnięciem wyższego wykształcenia poprawi się jakość ich życia.

Autorskie słowa kluczowe: aspiracje, młodzież nieprzystosowana społecznie, nieletni, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, samoocena, cele życiowe
Author's Keywords: aspirations, the juvenile, self-esteem, goals in life
Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, planowanie edukacji, postawa wobec szkoły, przestępczość, kompetencje społeczne, postawa, ocena wewnętrzna, samoocena
TESE descriptors: children in public care, educational planning, attitude towards school, dellinquency, social competences, attitude, internal evaluation, self-evaluation
Publikacje:
  • Moleda, J. (2012). Aspiracje a samoocena młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 14, 257-274.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"