Tytuł badania: |
Aspiracje a samoocena młodzieży nieprzystosowanej społecznie |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Joanna Moleda |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, czy zachodzą różnice w zakresie rodzaju i natężenia aspiracji oraz w poziomie samooceny pomiędzy młodzieżą nieprzystosowaną społecznie a młodzieżą niemającą konfliktu z prawem. Założono, że niższy poziom aspiracji (edukacyjnych, zawodowych, rodzinnych) oraz samooceny będzie przejawiać młodzież nieprzystosowana. Próbę badawczą stanowili chłopcy w wieku od 13 do 18 lat podzieleni na dwie grupy: 100 chłopców z trzech warszawskich Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych oraz 100 chłopców niekaranych. W badaniu posłużono się kwestionariuszem biograficznym oraz Skalą Samooceny S A-85 R. Kościelaka. Na podstawie przeprowadzonego badania dowiedziono prawdziwości hipotezy o różnicy w poziomie aspiracji między obiema grupami. Analiza statystyczna pozwoliła stwierdzić, że chłopcy nieprzystosowani częściej marzyli o szczęściu rodzinnym, ale mieli niższe aspiracje edukacyjne niż chłopcy niekarani. Odrzucono hipotezę o istniejących różnicach w zakresie natężenia samooceny między badanymi grupami. Dowiedziono natomiast współzależności poziomu samooceny z poziomem aspiracji. Zauważono, że młodzież nieprzystosowana wierzyła, że wraz z osiągnięciem wyższego wykształcenia poprawi się jakość ich życia. |
Autorskie słowa kluczowe: |
aspiracje, młodzież nieprzystosowana społecznie, nieletni, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, samoocena, cele życiowe |
Author's Keywords: |
aspirations, the juvenile, self-esteem, goals in life |
Deskryptory TESE: |
dzieci w placówkach opiekuńczych, planowanie edukacji, postawa wobec szkoły, przestępczość, kompetencje społeczne, postawa, ocena wewnętrzna, samoocena |
TESE descriptors: |
children in public care, educational planning, attitude towards school, dellinquency, social competences, attitude, internal evaluation, self-evaluation |
Publikacje: |
- Moleda, J. (2012). Aspiracje a samoocena młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 14, 257-274.
|