Abstrakt: |
Badanie miało na celu określenie społecznych uwarunkować aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży stojącej u progu dorosłości. Sondażem diagnostycznym z zastosowaniem techniki ankiety objęto 102 uczniów klas trzecich trzech publicznych techników w Małopolsce (po jednej placówce ze wsi, małego miasta i dużego miasta). Młodzież uczyła się w siedmiu zawodach – technika organizacji usług gastronomicznych, technika handlowca, technika agrobiznesu, technika rolnika, technika żywienia i gospodarstwa domowego, technika mechanika oraz technika ekonomisty. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najczęściej wskazywanym motywem podjęcia nauki w szkole średniej były zainteresowania i zamiłowania młodzieży, przy czym zdecydowanie częściej odpowiedź tę wybierali respondenci z małego miasta (62,16%) niż ze wsi (26,19%) i dużych miast (13,95%). Na kolejnym miejscu w hierarchii motywów znalazły się koleżanki i koledzy (najczęstsza odpowiedź wśród badanych ze wsi – 30,95%), rodzina (najczęstsza odpowiedź wśród badanych z dużego miasta – 20,93%), rodzeństwo, samodzielna decyzja oraz przypadek. Natomiast nauczyciele i wychowawcy, środki masowego przekazu oraz chęć zdobycia lepszej pracy okazały się nie mieć dla badanych znaczenia. Do najważniejszych motywów wyboru zawodu należała z kolei wysokość zarobków – odpowiedź preferowana szczególnie przez badanych z małych miast (53,85%), rzadziej zaś z dużych miast (37,81%) i ze wsi (37,5%). Na kolejnym miejscu znalazły się zainteresowania, którymi kierowała się przede wszystkim młodzież ze wsi (54,17%). Brano również pod uwagę prestiż zawodu i możliwość zrobienia kariery. Bez większego znaczenia okazały się: pomoc innym ludziom i tradycja. |