BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje a motywy kontynuacji kształcenia i wyboru zawodu przez młodzież
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Kinga Musialska
Abstrakt:

Badanie miało na celu określenie społecznych uwarunkować aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży stojącej u progu dorosłości. Sondażem diagnostycznym z zastosowaniem techniki ankiety objęto 102 uczniów klas trzecich trzech publicznych techników w Małopolsce (po jednej placówce ze wsi, małego miasta i dużego miasta). Młodzież uczyła się w siedmiu zawodach – technika organizacji usług gastronomicznych, technika handlowca, technika agrobiznesu, technika rolnika, technika żywienia i gospodarstwa domowego, technika mechanika oraz technika ekonomisty. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że najczęściej wskazywanym motywem podjęcia nauki w szkole średniej były zainteresowania i zamiłowania młodzieży, przy czym zdecydowanie częściej odpowiedź tę wybierali respondenci z małego miasta (62,16%) niż ze wsi (26,19%) i dużych miast (13,95%). Na kolejnym miejscu w hierarchii motywów znalazły się koleżanki i koledzy (najczęstsza odpowiedź wśród badanych ze wsi – 30,95%), rodzina (najczęstsza odpowiedź wśród badanych z dużego miasta – 20,93%), rodzeństwo, samodzielna decyzja oraz przypadek. Natomiast nauczyciele i wychowawcy, środki masowego przekazu oraz chęć zdobycia lepszej pracy okazały się nie mieć dla badanych znaczenia. Do najważniejszych motywów wyboru zawodu należała z kolei wysokość zarobków – odpowiedź preferowana szczególnie przez badanych z małych miast (53,85%), rzadziej zaś z dużych miast (37,81%) i ze wsi (37,5%). Na kolejnym miejscu znalazły się zainteresowania, którymi kierowała się przede wszystkim młodzież ze wsi (54,17%). Brano również pod uwagę prestiż zawodu i możliwość zrobienia kariery. Bez większego znaczenia okazały się: pomoc innym ludziom i tradycja.

Author's Keywords: youth, technical school, educational and vocational aspirations, motive of educational continuation, motive of selecting the job, research results
Deskryptory TESE: szkoła średnia, wybór szkoły, motywacja, wybór kierunku kształcenia zawodowego, miejsce zamieszkania
TESE descriptors: secondary school, choice of school, motivation, choice of training, place of residence
Publikacje:
  • Musialska, K. (2009). Aspiracje a motywy kontynuacji kształcenia i wyboru zawodu przez młodzież. Pedagogika Pracy, 54, 122-130.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"