BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje absolwentów szkoły podstawowej
Data: [1997]
Badacz: Sylwia Seul
Abstrakt:

Przedmiotem badania były aspiracje absolwentów szkoły podstawowej. W badaniu uczestniczyli uczniowie szkół ze Szczecina. Większość respondentów chciała po ukończeniu szkoły podstawowej zdobyć wykształcenie, ponad połowa planowała podjęcie nauki na studiach. Jedynie 6% chciało kontynuować naukę tylko po to, by uzyskać świadectwo. Większość respondentów motywowała chęć dalszej nauki dążeniem do uzyskania ciekawej pracy. 61% ankietowanych wiedziało, jaki zawód będą wykonywać w przyszłości; deklarowali chęć pracy w zawodach: tłumacza, księgowej, kosmetyczki, fryzjerki, informatyka, elektronika, marynarza, mechanika samochodowego, lekarza, prawnika albo architekta. Za najważniejsze w hierarchii wartości ankietowani uważali bezpieczeństwo rodziny. Uczniowie chętnie wybierali zawody wykonywane przez rodziców, zwłaszcza gdy rodzice mieli wykształcenie wyższe albo średnie. 9% badanych miało inne aspiracje niż aspiracje rodziców – 6% chciało ukończyć liceum ogólnokształcące zamiast szkoły zawodowej, a 3% szkołę zawodową zamiast liceum ogólnokształcącego. Stwierdzono ponadto, że hierarchia wartości uczniów jest podobna do systemu wartości rodziców. Różnice wystąpiły m.in. w pojmowaniu miłości, która dla uczniów była tożsama z relacją o charakterze seksualnym, a dla rodziców oznaczała więź intymną, świadome zaangażowanie. Na niższych pozycjach w systemie wartości uczniów znalazły się: dostatnie życie, poczucie własnej godności i równowaga wewnętrzna. Interpretowano to idealizmem młodzieży, charakterystycznym dla tego wieku.

Deskryptory TESE: przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, absolwent, szkolnictwo średnie, szkoła średnia, młodzież
TESE descriptors: transition from primary to lower secondary education, school leaver, secondary education, secondary school, youth
Publikacje:
  • Seul, S. (1997). Aspiracje absolwentów szkoły podstawowej. Edukacja i Dialog, 3, 62-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"