Abstrakt: |
Przedmiotem badania był związek między preferencjami wartości a cechami osobowościowymi studentów. W badaniu wzięło udział 129 osób studiujących na wydziale pedagogicznym w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach. 96,1% badanej populacji stanowiły kobiety. 49,6% studentów pochodziło z rodzin inteligenckich, 45,8% z robotniczych, 4,6% z chłopskich. 35,7% badanych pochodziło z dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców), 30,2% z małych miast, 34,1% ze wsi. Wartości preferowane przez studentów zmierzono za pomocą Testu wyboru wartości moralnych C. Matusiewicza. Poziom neurotyzmu i ekstrawersji określono za pomocą kwestionariusza osobowości Eysencka. Kwestionariusz KANH S. Popka wykorzystano do określenia stosunku postawy twórczej do postawy odtwórczej. Do najważniejszych wartości studenci zaliczyli: miłość (23,2%), autorytet moralny (31,78%), estetykę (13,17%) oraz życie rodzinne (12,4%). Osoby, które wybrały wartości estetyczne, charakteryzowały się skłonnością do modyfikacji osobowości, kształceniem wrażliwości na przejawy piękna, także wrażliwości emocjonalnej, miały tendencję do silnych wzruszeń, lekceważenia i pogardy dla motywacji ekonomicznej. Do najbardziej preferowanych zachowań należały następujące: życzliwość wobec prostego człowieka, chęć zrozumienia go (51,16%), umiejętność organizowania akcji i imprez, zmysł organizacyjny (41,8%), serdeczność, pogodność (41,8%) oraz szacunek dla dóbr ogólnych (36,4%). 16,3% respondentów odznaczało się wysokim poziomem neurotyzmu, co być może uwalnia tendencję do ucieczki od spraw osobistych, rodzinnych. Postawa ekstrawertyczna natomiast towarzyszyła twórczemu stosunkowi do działania i uczenia się. Studenci, u których zaobserwowano połączenie ekstrawertyzmu z silnym neurotyzmem, mieli tendencję do zachowań konformistycznych. |