BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Preferencje wartości a zainteresowania czytelnicze nastolatek
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Wiesław Talik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy istnieje zależność między typem zainteresowań czytelniczych a preferencją wartości? Czy osoby o odmiennych zainteresowaniach czytelniczych różnią się między sobą w zakresie hierarchii wartości? Czy istnieje zależność między typem zainteresowań czytelniczych a kryzysem w wartościowaniu? W badaniu wzięto pod uwagę trzy orientacje wartościujące: hedonistyczną (czasopisma typu Bravo); poznawczą (czasopisma typu Focus); duchowo-religijną (czasopisma typu Droga). Do zebrania materiału posłużono się Skalą Wartości Schelerowskich (SWS) P. Brzozowskiego oraz Kwestionariuszem do Badania Kryzysu w Wartościowaniu (KKW) P. Olesia. Badaniem objęto 300 dziewcząt w wieku 15-18 lat. Finalnie do analizy zakwalifikowano wyniki 72 osób. Wśród respondentek najliczniejszą grupę stanowiły czytelniczki czasopism typu Bravo (34 osoby), 15 uczennic czytało czasopisma typu Focus, a 23 – czasopisma typu Droga. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dziewczęta z „grupy Bravo” preferowały wartości hedonistyczne i witalne oraz siłę i sprawność fizyczną. Uczennice czytające czasopisma typu Focus najbardziej ceniły wartości prawdy i moralne oraz świętości religijne. Natomiast dziewczęta z „grupy Droga” najliczniej opowiadały się za wartościami moralnymi i świętymi.

Deskryptory TESE: młodzież, czytanie, postawa, płeć żeńska, wypoczynek, czasopismo
TESE descriptors: youth, reading, attitude, female, leisure, periodical
Publikacje:
  • Talik, W. (2005). Preferencje wartości a zainteresowania czytelnicze nastolatek. Psychologia Rozwojowa, 4, 151-159.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"