Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie funkcjonowania społecznego w zakresie orientacji społecznych uczniów klas maturalnych. Objęto nim 300 uczniów klas maturalnych liceów ogólnokształcących w Warszawie, w tym 181 dziewcząt i 119 chłopców. Średnia wieku respondentów wyniosła 18 lat. W badaniu zastosowano Kołową Metodę Liebranda (The Ring Measure of Social Values; Liebrand, 1988). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w zakresie orientacji społecznych, przekładających się na preferencje rozdziału dóbr, wśród maturzystów dominowała postawa aspołeczna (64,3%), czyli indywidualiści (50,6%) i rywalizujący (13,7%). Postawa prospołeczna (32,7%), czyli altruiści (2,7%) i kooperujący (30%), występowała dwa razy rzadziej niż postawa aspołeczna. Warszawscy maturzyści okazali się zatem przeważnie indywidualistami, którzy zazwyczaj nie potrzebowali obecności drugiego człowieka do realizacji swoich celów. Mniej niż co trzeci maturzysta widział potrzebę kooperacji. Altruiści stanowili znikomy procent w badanej próbie.
|