BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Preferencje rozdziału dóbr u młodzieży maturalnej
Data: [2008]
Badacz: Anna Turowska
Abstrakt:

Celem badania było ukazanie funkcjonowania społecznego w zakresie orientacji społecznych uczniów klas maturalnych. Objęto nim 300 uczniów klas maturalnych liceów ogólnokształcących w Warszawie, w tym 181 dziewcząt i 119 chłopców. Średnia wieku respondentów wyniosła 18 lat. W badaniu zastosowano Kołową Metodę Liebranda (The Ring Measure of Social Values; Liebrand, 1988). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w zakresie orientacji społecznych, przekładających się na preferencje rozdziału dóbr, wśród maturzystów dominowała postawa aspołeczna (64,3%), czyli indywidualiści (50,6%) i rywalizujący (13,7%). Postawa prospołeczna (32,7%), czyli altruiści (2,7%) i kooperujący (30%), występowała dwa razy rzadziej niż postawa aspołeczna. Warszawscy maturzyści okazali się zatem przeważnie indywidualistami, którzy zazwyczaj nie potrzebowali obecności drugiego człowieka do realizacji swoich celów. Mniej niż co trzeci maturzysta widział potrzebę kooperacji. Altruiści stanowili znikomy procent w badanej próbie.
 

Deskryptory TESE: postawa, wartości obywatelskie, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, szkoła średnia
TESE descriptors: attitude, civic values, interpersonal relations, social behaviour, secondary school
Publikacje:
  • Turowska, A. (2008). Preferencje rozdziału dóbr u młodzieży maturalnej. Kultura i Edukacja, 4, 103-111.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"