Abstrakt: |
Celem badania było poznanie preferencji nauczycieli historii w szkołach podstawowych z województwa sieradzkiego na temat metod doskonalenia zawodowego. Badaniem ankietowym objęto 70 osób. 87% badanych stanowili nauczyciele z wykształceniem wyższym pedagogicznym, ze specjalizacją: historia. Badani byli uczestnikami konferencji pedagogiczno-metodycznej. Wyniki badania ujawniły, że 90% nauczycieli dostrzegało potrzebę doskonalenia zawodowego, w tym najczęściej w postaci poszerzenia posiadanej wiedzy (38%), jej aktualizacji (27%), oraz poznania nowych form i metod realizacji przedmiotu (18%). 71,8% badanych uważało, że potrzebę doskonalenia zawodowego stymulowałaby motywacja finansowa. Sytuacja finansowa należała również do najczęściej wskazywanych przeszkód w doskonaleniu zawodowym (73,4%). Na kolejnym miejscu znalazł się brak czasu (40%), następnie kłopoty natury organizacyjnej (12,5%). Aż 13 osób uchyliło się od odpowiedzi na pytanie o zainteresowanie problematyką doskonalenia zawodowego wśród kierownictwa szkoły badanego. Siedem osób stwierdziło brak zainteresowania, a jedynie cztery potwierdziły jego istnienie. Negatywna postawa dyrekcji uwarunkowana była zdaniem badanych problemami finansowymi i dezorganizacją pracy placówki. Pozytywna postawa wiązała się natomiast przede wszystkim z chęcią posiadania wykwalifikowanej kadry (60,8%). Większość badanych oceniała swoją wiedzę merytoryczną z nauczanego przedmiotu jako dobrą (58 osób), z kolei zaplecze dydaktyczne traktowano najczęściej jako zaledwie dostateczne (41). 51,4% nauczycieli nie odpowiedziało na prośbę o scharakteryzowanie swojego dorobku. 70% badanych uczestniczyło w formach doskonalenia organizowanych przez WOM, najczęściej w warsztatach z zakresu nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie. |