BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Preferencje i oczekiwania zawodowe studentów Wyższej Szkoły Humanistycznej TWP w Szczecinie
Instytucja:
Data: październik 2011
Badacz: Michał Kwiatkowski, Czesław Plewka
Abstrakt:

Celem badania był opis planów i priorytetów edukacyjnych oraz zawodowych studentów Wyższej Szkoły Humanistycznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie. Starano się także ustalić, czy realizowany przez uczelnię program edukacyjny spełnia oczekiwania młodzieży akademickiej. Próbę badawczą stanowiła grupa 200 studentów pierwszego roku (w tym: 149 kobiet oraz 40 mężczyzn; płeć pozostałych badanych nie została ustalona ze względu na brak odpowiedzi respondentów). Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety, który przesłano badanym na indywidualne skrzynki e-mailowe. Wypełnione ankiety odsyłano także drogą elektroniczną. 76,1% badanych nie ukończyło 30. roku życia (najmłodszy student miał 18 lat, najstarszy – 63 lata). Większość badanych pochodziła z okolic Szczecina (114 osób z okolicznych miast; 49 – ze wsi). 31% respondentów miało własną rodzinę, 62% określiło swój stan jako wolny (w tym: 30 osób samotnych i na własnym utrzymaniu, 32 – samotnych i na utrzymaniu rodziców). Blisko połowa studentów pracowała zawodowo (45,50%), własną działalność prowadziło 4,50% respondentów; 33,50% nie pracowało; 6% chwilowo zajmowało się domem i wychowywaniem dzieci. Wśród badanych największą grupę stanowili studenci pedagogiki (117 osób), najmniej liczną – dziennikarstwa i komunikacji społecznej (23 osoby), pozostałe 35 osób studiowało socjologię. Do najczęściej wskazywanych motywacji dotyczących wyboru kierunku studiów zaliczono własne zainteresowania (26,60%) oraz możliwości znalezienia w regionie pracy w zawodzie (20,30%). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że oferta kształcenia WSH TWP była satysfakcjonująca dla 70% badanych (21,50% odpowiedzi ze wskaźnikiem zdecydowanie wystarczająca oraz 48,50% – wystarczająca). Zgodnie z uzyskanymi danymi największy wpływ na wybór uczelni miały jej dobra opinia (20,30%) oraz kadra pedagogiczna (13,60%). Na pytanie o nadzieje związane z podjętymi studiami studenci najczęściej wskazywali odpowiedź dotyczącą zapewnienia dobrej pozycji zawodowej oraz radość z poszerzania wiedzy i zainteresowań. Na podstawie ankiety stwierdzono, że większość respondentów sukces zawodowy wiązała z takimi czynnikami jak: zdobycie dużej wiedzy (52,4%), pracowitość (51,2%), doświadczenie (50,6%), znajomość języków obcych (41%), odpowiednie cechy osobowości, np. przebojowość, spryt (38,9%), oraz znajomość z odpowiednimi osobami (30%).

Deskryptory TESE: oferta edukacyjna, ocena uczących się, planowanie edukacji, rozwój umiejętności zawodowych, ewaluacja przez słuchaczy, planowanie, wybór kierunku kształcenia zawodowego
TESE descriptors: educational provision, evaluation of students, educational planning, skill development, evaluation by students, planning, choice of training
Publikacje:
  • Kwiatkowski, M. i Plewka, C. (2011). Preferencje i oczekiwania zawodowe studentów Wyższej Szkoły Humanistycznej TWP w Szczecinie. Edukacja Humanistyczna, 2, 123-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"