Abstrakt: |
Badaniem objęto 361 studentów zaocznych specjalizacji wczesnoszkolnej WSP w Częstochowie, w większości osoby do 30. roku życia, w tym 360 kobiet. Materiałem badawczym były wypracowania na temat Wartości etyczne nauczyciela preferowane w okresie III Rzeczyspospolitej, które oddały 103 osoby. Zastosowano metodę analizy treści Bernarda Berelsona. Stwierdzono, że szczególne uznanie i akceptację wśród badanych znalazły: kompetentna wiedza – 32,5%, bogata osobowość – 29,4%, realizacja powołania – 18,6%, patriotyzm – 14,7%, proeuropejskość – 4,8%. Wypowiedzi dotyczące wiedzy nauczyciela odnosiły się do: bycia kierunkowym specjalistą – 57,4%, konieczności ustawicznego podnoszenia kwalifikacji – 32,9%, znajomości nowoczesnej techniki – 9,7%. Wypowiedzi dotyczące bogatej osobowości odnosiły się do: bycia wzorem moralnym – 40,7%, autorealizacji – 35,1%, sumienności – 24,2%. Wypowiedzi dotyczące etycznego wymiaru profesji nauczyciela odnosiły się do: wykonywania zawodu jako powołania – 66%, wypełniania ważnej funkcji społecznej – 25,6%, formowania osobowości ucznia – 8,4%. Wypowiedzi dotyczące postawy patriotyzmu odnosiły się do: umiejętności wprowadzenia ucznia w prawdę historyczną – 43,3%, w kulturę ojczystą – 35,1%, w życie w społeczeństwie obywatelskim – 21,6%. Wypowiedzi dotyczące cechy proeuropejskości odnosiły się do: tolerancji – 66,7%, konieczności uczenia się języków – 33,3%. Wartości preferowane przez danych wskazują na cechy ich profesji istniejące w tradycyjnym schemacie, ale w efekcie procesu transformacji akcenty były inaczej rozłożone; w każdej z wartości pojawiało się więcej indywidualnych, lepiej uświadamianych motywacji. |