BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Adaptacja do rynku pracy absolwentów Politechniki Warszawskiej
Instytucja:
Data: marzec 1994
Badacz: Elżbieta Przybyła-Piwko, Teresa Wojtowicz
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka adaptacji do rynku pracy absolwentów Politechniki Warszawskiej, m.in. typów i dróg zawodowych. Do pomiaru wykorzystano metodę sondażu socjologicznego. W badaniu wzięli udział absolwenci Politechniki Warszawskiej z lat 1989–1994, zarejestrowani w Agencji Promocji Kadr „Pełnomocnik” do końca lutego 1994. Kwestionariusz ankiety zawierał 47 pytań dotyczących: aspiracji i doświadczeń zawodowych, oczekiwań co do realizowanych wartości, oceny wykształcenia zdobytego na uczelni, sytuacji społecznej i osobistej oraz nastawienia do przyszłości. Do analizy zakwalifikowano 81 ankiet. 82% absolwentów stanowili mężczyźni. 41% badanej populacji miało własne rodziny i dzieci. Blisko 20% posiadało własne mieszkania, 46% mieszkało z rodzicami. 40% respondentów pochodziło ze środowiska inteligenckiego, 12% miało pochodzenie robotnicze, ojcowie 13% badanych nie mieli pełnego wykształcenia wyższego, ale zaliczali się do kategorii pracowników umysłowych. 3% badanej młodzieży wywodziło się ze środowiska chłopskiego. 30% respondentów miało średnią na koniec studiów wyższą niż 4,6. 40% absolwentów zadeklarowało dobrą albo biegłą znajomość jednego języka obcego, 41% średnią albo bierną znajomość jednego albo kilku języków obcych. 87% respondentów w czasie przeprowadzenia badań było zatrudnionych na stałe. 13% przez krótszy albo dłuższy czas pozostawało bez pracy. 20% zaczynało karierę zawodową od pracy na stanowisku kierowniczym, 52% od pracy w firmie państwowej. Mimo że ponad połowa badanych zaczynała karierę zawodową od pracy w firmie państwowej, to aż 91% respondentów chciałoby pracować od początku w sektorze prywatnym; sektor spółdzielczy albo państwowy preferowało jedynie 9% absolwentów. Stwierdzono, że im lepsze oceny uzyskiwał badany podczas studiów, tym częściej chciałby pracować na własny rachunek (35%). 62% absolwentów ze starszych roczników chciałoby posiadać własną firmę; tę samą formę zatrudnienia wskazało 37% absolwentów z roku poprzedzającego badanie. Ponad połowa badanych była niezadowolona z wykonywanej pracy – 33% z powodu niskich zarobków, 22% ze względu na niezgodność pracy z zainteresowaniami, 16% – na złą atmosferę, 14% – niezgodność charakteru pracy z kwalifikacjami specjalistycznymi, 12% – trudności w sprostaniu wymaganiom stawianym przez pracodawcę. 4% nie widziało żadnych perspektyw awansu. W opinii 53% absolwentów dyplom Politechniki Warszawskiej daje lepsze szanse na rynku pracy. Według 23,5% szanse absolwenta na rynku pracy nie zależą od dyplomu ukończonej uczelni. 75% stwierdziło, że studia na Politechnice nie dały im umiejętności kierowania ludźmi. 69% absolwentów skarżyło się, że studia na uczelni nie nauczyły ich czytania fachowej literatury w językach obcych. 58% respondentów odczuwało brak odpowiedniego przygotowania w zakresie umiejętności praktycznych. Absolwenci sformułowali własne postulaty i wnioski co do zmian w działaniu uczelni, tj.: unowocześnienie treści nauczania, wprowadzenie do programu studiów treści z zakresu zarządzania, zwiększenie elastyczności toku studiów, rozszerzenie oferty studiów podyplomowych, promocja uczelni i jej absolwentów, powiązanie praktyk ze specjalnością na studiach.

Deskryptory TESE: absolwent szkoły wyższej, absolwent, rynek pracy, praca, pracodawca, gospodarka, przebieg kariery zawodowej, kariera zawodowa, zatrudnienie, rekrutacja pracowników, bezrobocie
TESE descriptors: graduate, school leaver, labour market, labour, employer, economy, career advancement, career, employment, recruitment, unemployment
Publikacje:
  • Przybyła-Piwko, E. i Wojtowicz, T. (1995). Adaptacja do rynku pracy absolwentów Politechniki Warszawskiej. W: Wybrane problemy nauk społecznych w okresie transformacji systemowej (s. 125-144). Warszawa: ONSPW.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"