| Tytuł badania: | Przejawy i rozmiary nieprzystosowania społecznego uczniów szkół podstawowych | 
		
		
		
				
			| Instytucja: |  | 
			
		| Data: | 1992 | 
	
		| Badacz: | Jan Szałański | 
	
		| Abstrakt: | Celem badania była normalizacja Skali Nieprzystosowania Społecznego (aut. L. Pytka) oraz określenie przejawów i rozmiarów nieprzystosowania społecznego uczniów szkół podstawowych. Badanie realizowano w ramach seminariów magisterskich dla studentów psychologii i pedagogiki. W Skali Nieprzystosowania Społecznego wyróżniono sześć podskal, cztery z nich dotyczyły nieprzystosowania: rodzinnego, rówieśniczego, szkolnego i w zachowaniach antyspołecznych. Pomiarem objęto 4000 uczniów szkół podstawowych z całej Polski i 282 wychowanków domów dziecka w aglomeracji łódzkiej. Badanie pozwoliło ustalić, że znormalizowana Skala Nieprzystosowania Społecznego daje miarodajny pomiar przejawów i rozmiarów tego zjawiska wśród młodzieży. Nieprzystosowanie rodzinne dotyczyło od 12% do 60% uczniów i ponad 80% wychowanków domów dziecka. Co trzeci uczeń i dwóch na trzech wychowanków domów dziecka to dzieci dotknięte nieprzystosowaniem rówieśniczym. Od 25% do 35,6% uczniów i ponad 80% wychowanków domów dziecka wykazywało przejawy nieprzystosowania szkolnego. Stwierdzono także, że od 11% do 35% uczniów i ponad 50% wychowanków zachowywało się antyspołecznie. Około 18,8%–32% uczniów oraz ponad 50% wychowanków domów dziecka prezentowało kumulację niekorzystnych czynników biopsychicznych. Kumulacja niekorzystnych czynników socjokulturowych dotyczyła ponad 10% uczniów i każdego z wychowanków domów dziecka.  | 
			
		| Deskryptory TESE: | zachowania społeczne, zachowania, kompetencje społeczne, relacje interpersonalne, resocjalizacja, socjalizacja, postawa wobec szkoły, rodzina | 
	
		| TESE descriptors: | social behaviour, behaviour, social competences, interpersonal relations, correctional education, socialisation, attitude towards school, family | 
	
		| Publikacje: | Szałański, J. (1995). Przejawy i rozmiary nieprzystosowania społecznego uczniów szkół podstawowych. W: T. Sołtysiak (red.), Zjawiska patologii społecznej: uwarunkowania, rozmiary, profilaktyka, prognozy. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji zorganizowanej przez Katedrę Pedagogiki Specjalnej WSP w Bydgoszczy w dniach 8-9 maja 1995 r. (s. 75-95). Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane WSP.
 |