Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu elementów systemu wychowania Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Rakietowych i Artylerii na opinie o nim słuchaczy oraz kadry dydaktycznej i dowódczej. W badaniu pilotażowym wzięło udział 101 podchorążych studiujących na trzecim i czwartym roku studiów oraz 65 osób z kadry dydaktycznej i dowódczej uczelni. Do zebrania materiału badawczego posłużono się: analizą dokumentów normatywnych, wywiadem swobodnym, obserwacją nieuczestniczącą, analizą statystyczną zebranego materiału badawczego. Wykorzystano technikę badań ankietowych. 57% kadry zawodowej i 62% studentów zadeklarowało, że znają cele wychowania podchorążych. Według przedstawicieli kadry zawodowej uczelnia wojskowa powinna uczyć studentów systematyczności w zdobywaniu wiedzy, samodzielności w podejmowaniu decyzji, odporności na stres, zdyscyplinowania i kształtowania cech dowódczych. Do nieznajomości celów z tego zakresu przyznało się 1,8% przedstawicieli kadry zawodowej oraz 1,2% podchorążych. W opinii samych studentów dzięki studiom na uczelni wojskowej można osiągnąć takie cele wychowawcze jak: rozwój motywacji do nauki (17,8% wskazań), wszechstronny rozwój fizyczny i zdrowotny (18%). Według badanych podchorążych uczelnia tylko częściowo realizuje takie cele jak: kształtowanie postawy obywatelskiej i patriotycznej (35%), kształtowanie postawy prospołecznej (40%) oraz właściwej postawy zawodowej i cech psychofizycznych niezbędnych w służbie wojskowej (29%). Kadra zawodowa uczelni uważa za najważniejsze następujące elementy systemu wychowania: dobór celów wychowania i kształcenia (74%), kwalifikacje pedagogiczne wykładowców (72%), jakość pracy wychowawczej wykładowców (76%) oraz współdziałanie w procesie wychowania między kadrą dydaktyczną i dowódczą (60%). Do najmniej ważnych elementów systemu zaliczono: efektywność oddziaływania kulturalno-oświatowego i duszpasterstwa wojskowego (37%), stopień aktywności naukowej podchorążych (55%), materialne warunki pracy i służby kadry dydaktycznej (35%) oraz stosunki interpersonalne między podchorążymi i kadetami (34%). Wyniki badań pozwoliły na sformułowanie kierunków dalszych badań: czy nowy albo zmodyfikowany system wychowawczy może stanowić narzędzie manipulacji i ubezwłasnowolnienia podchorążych; określenie postaw twórczych podchorążych i indywidualizacji oddziaływań wychowawczych; charakterystyka niepowodzeń wychowawczych; stworzenie propozycji zmian w procesie kształcenia i wychowywania podchorążych podczas studiów na uczelni. |