BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad sytuacją wychowawczą w rodzinach młodzieży zażywającej środki odurzające
Instytucja:
Data: wrzesień 1990 – czerwiec 1993
Badacz: Anna Marzec-Tarasińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie rodzinnej sytuacji wychowawczej w percepcji młodzieży zażywającej środki odurzające oraz porównanie jej z sytuacją wychowawczą percypowaną przez młodzież niezażywającą środków odurzających. Badaniem objęto 110 osób, w tym 55 zażywających środki odurzające (głównie wziewne) i 55 osób nieużywających środków odurzających (grupa kontrolna). W obu grupach znajdowało się 45 chłopców (82%) i 10 dziewcząt (18%). Osoby zażywające środki odurzające były pacjentami Ośrodków Rehabilitacyjno-Readaptacyjnych TZN, a grupa kontrolna składała się z uczniów różnych lubelskich szkół. Wiek badanych wahał się od 13 do 19 lat, a średnia wieku wynosiła 15 lat i siedem miesięcy. Młodzież zażywająca środki odurzające wywodziła się w większości z rodzin niepełnych (54,5%). W rodzinach tych występowały częściej rozwody (23,6%), śmierć jednego z rodziców (12,7%) oraz rekonstrukcja rodziny (10,9%). W 87,3% przypadków rodzice dzieci zażywających środki odurzające nadużywali alkoholu. 72,2% młodzieży zażywającej środki odurzające było opóźnionych w nauce szkolnej – większość wykazywała opóźnienie o dwa lub trzy lata. Większość badanych zażywających środki odurzające postrzegało swoich ojców jako bardziej zaniedbujących i bardziej odrzucających niż matki. Ojcowie oceniani byli przez tę grupę jako bardziej zaniedbujący, odrzucający, obojętni i wymagający, a jednocześnie mniej kochający i ochraniający niż ojcowie badanych z grupy kontrolnej. Młodzież zażywająca środki odurzające postrzegała swoje matki jako bardziej kochające i ochraniające od ojców. Jednocześnie matki te są bardziej odrzucające i zaniedbujące oraz bardziej ochraniające i obojętne niż matki badanych z grupy kontrolnej. Metody wychowawcze stosowane przez rodziców młodzieży zażywającej środki odurzające były przeciwstawne – matki częściej stosowały nagrody i technikę wprowadzania w zasady, a ojcowie częściej uciekali się do kar fizycznych i stosowali technikę podkreślenia mocy. Matki osób z obu grup stosowały te same metody wychowawcze, jednak matki z grupy kontrolnej stosowały je częściej. Z kolei ojcowie młodzieży zażywającej środki odurzające zdecydowanie częściej stosowali kary i technikę podkreślenia mocy niż ojcowie z grupy kontrolnej. W rodzinach młodzieży zażywającej środki odurzające występowały częste konflikty oraz zaburzone relacje interpersonalne między jej członkami, co świadczyło o niepożądanym klimacie wychowawczym w nich panującym. Młodzież zażywająca środki odurzające w większym stopniu identyfikowała się z matkami niż z ojcami – ojcowie nie stanowili dla niej autorytetu godnego naśladowania.

Deskryptory TESE: młodzież, rodzina, relacja rodzice – dziecko, narkomania, wychowanie dziecka
TESE descriptors: youth, family, parent-child relation, drug abuse, child rearing
Publikacje:
  • Marzec-Tarasińska, A. (1996/1997). Z badań nad sytuacją wychowawczą w rodzinach młodzieży zażywającej środki odurzające. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 9/10, 189-212.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"