Abstrakt: |
Badanie miało na celu poznanie: 1) opinii absolwentów oraz studentów piątego roku studiów matematycznych, rozpoczynających naukę w latach 2001 i 2002 o przebiegu ich studiów; 2) opinii o przydatności przedmiotów zrealizowanych w toku studiów; 3) częściowych informacji dotyczących podejmowania pracy w zawodzie nauczyciela przez absolwentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Próbę badawczą stanowiło ogółem 30 osób, w tym: 10 absolwentów, którzy dobrowolnie odpowiedzieli na ankietę przesłaną drogą internetową, oraz 20 studentów piątego roku, odpowiadających na arkuszach dostarczonych przez osoby, które prowadziły badanie. Zebrany materiał badawczy pozwolił stwierdzić, że większość badanych podjęła studia na Akademii Pedagogicznej w Krakowie w celu uzyskania zawodu nauczyciela. Respondenci oczekiwali zdobycia wysokich kompetencji nauczycielskich, najprawdopodobniej dlatego w odpowiedziach pojawiały się często głosy o zwiększenie liczby zajęć metodycznych, praktyk oraz zajęć z dydaktyki matematyki. Na podstawie odpowiedzi na pytania merytoryczne (w których proszono m.in. o zaproponowanie zajęć do tej pory nierealizowanych) stwierdzono, że aspiracje naukowe respondentów w dziedzinie matematyki nie wydają się priorytetowe. Wyniki badań wykazały ponadto konieczność przeprowadzenia reformy nauczycielskich studiów matematycznych. |
Publikacje: |
- Ciesielska, D., Major, J. i Powązka, Z. (2009). Z badań nad sylwetką absolwenta matematycznych studiów. Annales Universitatis Paedagogicae Cracovensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 2, 37-50.
|