Abstrakt: |
Przedmiotem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czy i jakie oferty edukacyjne pracownicy Świętokrzyskiego Parku Narodowego przygotowują dla dzieci i młodzieży? Sformułowano także problemy szczegółowe dotyczące m.in. poziomu zróżnicowania ewentualnych propozycji, ich popularności wśród uczniów, dostępności oferty oraz metod i form dominujących w ofercie edukacyjnej. Główna hipoteza postawiona w badaniu była następująca: Pracownicy Świętokrzyskiego Parku Narodowego przygotowują różnorodne oferty edukacyjne dla dzieci i młodzieży, m.in.: wykłady, ścieżki edukacyjne, warsztaty ekologiczne. Próbę badawczą tworzyła grupa 131 nauczycieli z poszczególnych etapów edukacyjnych (41 – ze szkół podstawowych, 43 – z gimnazjum, 42 – ze szkół ponadgimnazjalnych) z Kielc oraz okolic. Badanie przeprowadzono za pomocą sondażu diagnostycznego, techniki ankietowania. Na podstawie wyników potwierdzono główną hipotezę o różnorodnej ofercie edukacyjnej przygotowywanej przez pracowników Świętokrzyskiego Parku Narodowego. 62% ankietowanych określiło propozycje jako prawidłowo skonstruowane i zróżnicowane do poszczególnych etapów edukacyjnych. Przeciwne zdanie miało 36,64% badanych, według których oferta powinna zostać wzbogacona m.in. o prelekcje na temat aktualnych problemów ekologicznych czy o założenie ogrodu botanicznego oraz zoologicznego na potrzeby uczniów. Wykazano, że uczniowie szkoły podstawowej najchętniej korzystali ze ścieżek dydaktycznych (15,22% wskazań); uczniowie gimnazjum – ze zwiedzania Muzeum Przyrodniczo-Leśnego i Gołoborza (27,91%); ze względu na nieudzielenie odpowiedzi przez nauczycieli (85,71%) nie udało się ustalić najbardziej popularnej oferty wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. 62% ankietowanych stwierdziło, że oferta edukacyjna jest ogólnie dostępna i nie występują żadne niedogodności, aby uczniowie nie mogli się z nią zapoznać. Podstawowym źródłem informacji okazała się strona internetowa parku (79,41%), wskazywano także na prasę (26%) oraz telewizję (17,61%). Wyniki ankiety potwierdziły, że według nauczycieli (54,21%) wiedza zdobyta przez uczniów podczas zajęć w parku jest efektywnie wykorzystywana w dalszym procesie kształcenia. |