BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad świadomością środowiskowo-ekologiczną uczniów w Świętokrzyskim Parku Narodowym
Instytucja:
Data: styczeń 2011 – marzec 2011
Badacz: Ilona Żeber-Dzikowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czy i jakie oferty edukacyjne pracownicy Świętokrzyskiego Parku Narodowego przygotowują dla dzieci i młodzieży? Sformułowano także problemy szczegółowe dotyczące m.in. poziomu zróżnicowania ewentualnych propozycji, ich popularności wśród uczniów, dostępności oferty oraz metod i form dominujących w ofercie edukacyjnej. Główna hipoteza postawiona w badaniu była następująca: Pracownicy Świętokrzyskiego Parku Narodowego przygotowują różnorodne oferty edukacyjne dla dzieci i młodzieży, m.in.: wykłady, ścieżki edukacyjne, warsztaty ekologiczne. Próbę badawczą tworzyła grupa 131 nauczycieli z poszczególnych etapów edukacyjnych (41 – ze szkół podstawowych, 43 – z gimnazjum, 42 – ze szkół ponadgimnazjalnych) z Kielc oraz okolic. Badanie przeprowadzono za pomocą sondażu diagnostycznego, techniki ankietowania. Na podstawie wyników potwierdzono główną hipotezę o różnorodnej ofercie edukacyjnej przygotowywanej przez pracowników Świętokrzyskiego Parku Narodowego. 62% ankietowanych określiło propozycje jako prawidłowo skonstruowane i zróżnicowane do poszczególnych etapów edukacyjnych. Przeciwne zdanie miało 36,64% badanych, według których oferta powinna zostać wzbogacona m.in. o prelekcje na temat aktualnych problemów ekologicznych czy o założenie ogrodu botanicznego oraz zoologicznego na potrzeby uczniów. Wykazano, że uczniowie szkoły podstawowej najchętniej korzystali ze ścieżek dydaktycznych (15,22% wskazań); uczniowie gimnazjum – ze zwiedzania Muzeum Przyrodniczo-Leśnego i Gołoborza (27,91%); ze względu na nieudzielenie odpowiedzi przez nauczycieli (85,71%) nie udało się ustalić najbardziej popularnej oferty wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. 62% ankietowanych stwierdziło, że oferta edukacyjna jest ogólnie dostępna i nie występują żadne niedogodności, aby uczniowie nie mogli się z nią zapoznać. Podstawowym źródłem informacji okazała się strona internetowa parku (79,41%), wskazywano także na prasę (26%) oraz telewizję (17,61%). Wyniki ankiety potwierdziły, że według nauczycieli (54,21%) wiedza zdobyta przez uczniów podczas zajęć w parku jest efektywnie wykorzystywana w dalszym procesie kształcenia.

Deskryptory TESE: zajęcia pozaszkolne, alternatywne formy edukacji, nauka o środowisku, nauki przyrodnicze, ochrona środowiska, oferta edukacyjna, nauczanie zróżnicowane
TESE descriptors: out-of-school-hours provision, alternative educational provision, environmental education, natural sciences, environmental protection, educational provision, differentiated teaching
Publikacje:
  • Żeber-Dzikowska, I. (2011). Z badań nad świadomością środowiskowo-ekologiczną uczniów w Świętokrzyskim Parku Narodowym. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3(39), 27-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"