Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu sprawności ortograficznej studentów pierwszego roku pedagogiki wczesnoszkolnej Kolegium Nauczycielskiego w Radomiu. Analizie poddano 232 wypracowania, w tym recenzje i eseje, które były pracami zaliczeniowymi z przedmiotu: literatura dla dzieci i młodzieży. Teksty zostały napisane odręcznie, o co poproszono studentów objętych badaniem (58 osób). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom sprawności ortograficznej studentów nie był zadowalający. Do najczęściej popełnianych błędów należały odchylenia od reguł pisowni samogłosek nosowych w określonych formach fleksyjnych, w tym błędy dotyczące: biernika liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju żeńskiego (24,6%); form czasu przeszłego, w których litery oznaczające głoski nosowe występują przed „ł” i „l” (21,09%); liczby osoby singularis czasu teraźniejszego oraz przyszłego prostego (14,06%); mianownika lub biernika liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych wykładnikiem „-ę” (7,03%). Niecałe 40% analizowanych prac było bezbłędnych, w 47% prac pojawiły się jeden albo dwa błędy, w pozostałych zaś pracach stwierdzono trzy, cztery lub pięć błędów. |