BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad sprawnością ortograficzną studentów pedagogiki wczesnoszkolnej
Data: 2005 – 2006
Badacz: Małgorzata Ciupińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu sprawności ortograficznej studentów pierwszego roku pedagogiki wczesnoszkolnej Kolegium Nauczycielskiego w Radomiu. Analizie poddano 232 wypracowania, w tym recenzje i eseje, które były pracami zaliczeniowymi z przedmiotu: literatura dla dzieci i młodzieży. Teksty zostały napisane odręcznie, o co poproszono studentów objętych badaniem (58 osób). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom sprawności ortograficznej studentów nie był zadowalający. Do najczęściej popełnianych błędów należały odchylenia od reguł pisowni samogłosek nosowych w określonych formach fleksyjnych, w tym błędy dotyczące: biernika liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju żeńskiego (24,6%); form czasu przeszłego, w których litery oznaczające głoski nosowe występują przed „ł” i „l” (21,09%); liczby osoby singularis czasu teraźniejszego oraz przyszłego prostego (14,06%); mianownika lub biernika liczby pojedynczej rzeczowników rodzaju nijakiego zakończonych wykładnikiem „-ę” (7,03%). Niecałe 40% analizowanych prac było bezbłędnych, w 47% prac pojawiły się jeden albo dwa błędy, w pozostałych zaś pracach stwierdzono trzy, cztery lub pięć błędów.

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, uniwersytet, kształcenie na poziomie elementarnym, szkoła podstawowa, język, polski
TESE descriptors: student, higher education, universty, basic education, primary school, language, Polish
Publikacje:
  • Ciupińska, M. (2008). Z badań nad sprawnością ortograficzną studentów pedagogiki wczesnoszkolnej. Kształcenie Językowe, 7(17), 79-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"