BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad słownictwem wyrażającym uczucia i oceny etyczne w klasach IV-VI
Data: 1997 – 1998
Badacz: Jolanta Koczela
Abstrakt:

Celem przeprowadzonego badania była diagnoza słownika uczniów z dziedziny uczuć oraz ocen etycznych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą ankiety oraz analizy dokumentów (tzn. wypracowań uczniowskich). Próbę stanowili uczniowie uczęszczający do klas IV-VI szkoły podstawowej. Wśród respondentów znajdowały się osoby z trzech środowisk: wiejskiego, małomiasteczkowego oraz miejskiego z terenów województwa podkarpackiego. Respondentów poproszono o dopisanie wyrazów przeciwstawnych lub bliskoznacznych, uzupełnienie frazeologizmów, odpowiedź na pytania typu: co czujesz, gdy… (np. otrzymasz dobrą ocenę), jak nazwiesz kolegę, który… (np. nie mówi prawdy). Do zadań badanych należało również wypisanie cech przyjaciela oraz nazwanie uczuć lub ocena postawy bohaterów bajki czy ilustracji. Łącznie analizie poddano 450 prac (w tym: 225 ankiet oraz 225 wypracowań na temat: W gorący lipcowy dzień leżałem (-am) na plaży i spoglądałem (-am) na pływający po wodzie materac z dwiema dziewczynkami. Nagle zauważyłem (-am), że materac się przewraca…). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie klas IV-VI nie dysponowali bogatym zasobem słownikowym z zakresu uczuć i ocen etycznych. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem oceniono liczbę i frekwencję użytego przez ankietowanych słownictwa jako minimalną (tj. 15 leksemów wykorzystanych 69 razy). Dodatkowo okazało się, że uczniowie częściej (zarówno w ankiecie, jak i w wypracowaniach) wyrażali oceny pozytywne. Przygoda kończyła się „dobrze” (liczba użyć: 16) lub „szczęśliwie” (21). Osoba, która uratowała dziewczynkom życie, była odważna (sześć razy), bohaterska (dziewięć), dzielna (dwa), miła (raz), sympatyczna (raz), szlachetna (raz), uczynna (raz) i postąpiła słusznie (raz). Odnotowano również, że uczniowie częściej opisywali uczucia bohaterów, niż oceniali ich postępowanie.

Deskryptory TESE: umiejętności komunikowania się, kompetencje, umiejętności pisania, uczeń, ocenianie, język, kompetencje językowe
TESE descriptors: communicative competences, competence, written skills, pupil, marking, language, language skills
Publikacje:
  • Koczela, J. (2002). Z badań nad słownictwem wyrażającym uczucia i oceny etyczne w klasach IV-VI. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka, 2, 114-127.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"