BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad samoregulacją w uczeniu się
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Urszula Dębska, Halina Guła-Kubiszewska, Marek Jagusz, Wojciech Starościak
Abstrakt:

W badaniu poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania: jak uczą się studenci odmiennych kierunków i lat studiów; czy różnią się oni wzorcami aktywności strategicznej – czy odpowiedni trening i typ kształcenia przygotowuje do bardziej świadomego i samoregulowanego uczenia się; czy można wnosić, że samoregulacja staje się dla dzisiejszej młodzieży swoistą wartością? Wstępnie założono, że studenci dysponują ukształtowanymi wzorcami zachowań strategicznych, różnych pod względem wieku i kierunku studiów. Przewidywano również, że wraz z nabywanym doświadczeniem będzie wzrastać poziom i jakość samoregulacji jako skuteczny sposób radzenia sobie z uczeniem się. Badaniem objęto łącznie 733 studentów pierwszego i piątego roku, w tym 614 studentów wychowania fizycznego i 119 kierunków pedagogicznych. Posłużono się polską wersją kwestionariusza Jak się uczysz? J. Lompschera w opracowaniu E. Czerniawskiej. Wśród studentów pierwszego roku stwierdzono większe zaangażowanie w samoregulację uczenia się u osób z kierunków pedagogicznych. Osoby z pedagogiki uczestniczyły w wykładach, czytały literaturę naukową, rozwiązywały trudne zadania, wykonywały także prace domowe. Natomiast studenci piątego roku pedagogiki okazali się bardziej elastyczni od osób studiujących wychowanie fizyczne na Politechnice Opolskiej w zakresie aktywizowania zróżnicowanych obszarów uczenia się – bardziej aktywnie, z osobistym zaangażowaniem przyswajali wykładaną wiedzę.

Autorskie słowa kluczowe: wczesna dorosłość, uczenie się, samoregulacja
Author's Keywords: young adulthood, self-regulation
Deskryptory TESE: strategia, uczenie się, student, kompetencje, kompetencja uczenia się
TESE descriptors: policy, learning, student, competence, learning to learn
Publikacje:
  • Dębska, U., Guła-Kubiszewska, H., Starościak, W. i Jagusz, M. (2008). Z badań nad samoregulacją w uczeniu się. Psychologia Rozwojowa, 2, 57-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"