Tytuł badania: |
Z badań nad samoregulacją w uczeniu się |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 – 2006 |
Badacz: |
Urszula Dębska, Halina Guła-Kubiszewska, Marek Jagusz, Wojciech Starościak |
Abstrakt: |
W badaniu poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania: jak uczą się studenci odmiennych kierunków i lat studiów; czy różnią się oni wzorcami aktywności strategicznej – czy odpowiedni trening i typ kształcenia przygotowuje do bardziej świadomego i samoregulowanego uczenia się; czy można wnosić, że samoregulacja staje się dla dzisiejszej młodzieży swoistą wartością? Wstępnie założono, że studenci dysponują ukształtowanymi wzorcami zachowań strategicznych, różnych pod względem wieku i kierunku studiów. Przewidywano również, że wraz z nabywanym doświadczeniem będzie wzrastać poziom i jakość samoregulacji jako skuteczny sposób radzenia sobie z uczeniem się. Badaniem objęto łącznie 733 studentów pierwszego i piątego roku, w tym 614 studentów wychowania fizycznego i 119 kierunków pedagogicznych. Posłużono się polską wersją kwestionariusza Jak się uczysz? J. Lompschera w opracowaniu E. Czerniawskiej. Wśród studentów pierwszego roku stwierdzono większe zaangażowanie w samoregulację uczenia się u osób z kierunków pedagogicznych. Osoby z pedagogiki uczestniczyły w wykładach, czytały literaturę naukową, rozwiązywały trudne zadania, wykonywały także prace domowe. Natomiast studenci piątego roku pedagogiki okazali się bardziej elastyczni od osób studiujących wychowanie fizyczne na Politechnice Opolskiej w zakresie aktywizowania zróżnicowanych obszarów uczenia się – bardziej aktywnie, z osobistym zaangażowaniem przyswajali wykładaną wiedzę. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wczesna dorosłość, uczenie się, samoregulacja |
Author's Keywords: |
young adulthood, self-regulation |
Deskryptory TESE: |
strategia, uczenie się, student, kompetencje, kompetencja uczenia się |
TESE descriptors: |
policy, learning, student, competence, learning to learn |
Publikacje: |
- Dębska, U., Guła-Kubiszewska, H., Starościak, W. i Jagusz, M. (2008). Z badań nad samoregulacją w uczeniu się. Psychologia Rozwojowa, 2, 57-69.
|