BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Korepetycje dla kandydatów na studia medyczne – rozmiar tego zjawiska i jego przyczyny
Instytucja:
Data: październik 1992 – listopad 1992
Badacz: Marian Obara, Piotr Sarna
Abstrakt:

Celem badania było określenie rozmiarów i przyczyn korepetycji dla kandydatów na studia medyczne. W badaniu wzięło udział 252 studentów pierwszego roku wydziału lekarskiego (186 osób) i oddziału stomatologii (66) Akademii Medycznej w Poznaniu. Do zebrania materiału wykorzystano anonimową ankietę. Przed egzaminem wstępnym na studia medyczne ponad 80% respondentów korzystało z korepetycji, w tym 77% studentów wydziału lekarskiego i prawie 88% ze stomatologii. Z korepetycji skorzystało najwięcej absolwentów szkół średnich z Poznania – aż 79%. Ponad połowa wszystkich respondentów pobierała dodatkowe lekcje przez okres od czterech do dziewięciu miesięcy. 36% korzystało z korepetycji od siedmiu do dziewięciu miesięcy. Przez miesiąc dodatkowe lekcje pobierało 5,3% studentów. Jak się okazało, dłużej z korepetycji korzystali ankietowani pochodzący z małych miasteczek i ze wsi niż z miast wojewódzkich: odpowiednio 24% i 17%. 35,6% badanych pobierało dodatkowe lekcje z fizyki, 30,8% z chemii, 24,7% z biologii. Absolwenci szkół poznańskich najczęściej korzystali z korepetycji z takich przedmiotów jak: fizyka (37,2%), biologia (30,8%) oraz chemia (27,7%). 11% badanych chodziło na dodatkowe lekcje prowadzone przez nauczyciela ze szkoły średniej, do której uczęszczali, 23,7% przez nauczyciela z inne szkoły średniej, 28,6% przez pracownika wyższej uczelni, 31,7% przez pracownika akademii medycznej. W opinii 59,9% studentów dodatkowe lekcje pomogły im w osiągnięciu dobrego wyniku na egzaminie wstępnym. Wszyscy absolwenci klas humanistycznych, którzy starali się o indeks na Akademię Medyczną w Poznaniu, korzystali z dodatkowych lekcji, uczniowie klas o profilu podstawowym – w blisko 86%, o biologiczno-chemicznym – w 79%, o matematyczno-fizycznym zaś – w blisko 78%. Choć średnia ocen na świadectwach maturalnych wśród wszystkich respondentów była dość wysoka, to aż 24,3% na medycynę zdawało dwa razy. Okazało się także, że 32% uczniów kończących klasy o profilu biologiczno-chemicznym zdawało na akademię po raz drugi albo trzeci.

Deskryptory TESE: medycyna człowieka, kompetencja uczenia się, przejście ze szkoły średniej do wyższej, studia wyższe, egzamin, egzamin wstępny, nauczanie, nauki o zdrowiu
TESE descriptors: human medicine, learning to learn, transition from upper secondary to higher education, higher education course, examination, entry examination, teaching, health sciences
Publikacje:
  • Obara, M. i Sarna, P. (1993). Korepetycje dla kandydatów na studia medyczne – rozmiar tego zjawiska i jego przyczyny. Edukacja, 4, 35-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"