BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Korepetycje: moda czy upadek szkoły?
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Ewelina Czerw, Dominika Kilian, Justyna Kraus, Kamila Kuberczyk, Teresa Zbyrad
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: czy korepetycje są efektem panującej mody czy upadkiem systemu szkolnictwa? Weryfikacji poddano m.in. następujące hipotezy: 1) Ilość osób uczęszczających na korepetycje wzrasta wraz ze zbliżającym się terminem egzaminu maturalnego. 2) Częściej na korepetycje decydują się osoby zamożne. 3) Dla niektórych maturzystów korepetycje są przymusem, jeżeli chcą zdawać kilka przedmiotów na poziomie rozszerzonym. Próbę badawczą stanowiło 60 licealistów (w tym 28 uczniów klas drugich Liceum Ogólnokształcącego imienia Komisji Edukacji Narodowej w Stalowej Woli oraz 32 uczniów klas trzecich II Liceum Ogólnokształcącego imienia Mikołaja Kopernika w Mielcu). Do zebrania materiału zastosowano kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że ponad połowa ogółu badanych uczęszczała na korepetycje (29% drugoklasistów oraz 75% trzecioklasistów). Branie udziału w dodatkowych zajęciach z jednego przedmiotu deklarowało 43,7% ankietowanych, z dwóch przedmiotów – 34,4%, z trzech – 16,7%, z czterech – 12,5%. Połowa respondentów przeznaczała na korepetycje jedną godzinę tygodniowo, 9,4% – jedną lub dwie godziny, 18,7% – dwie godziny, 6,2% – trzy godziny, 6,2% – cztery godziny, 3,1% – pięć godzin, natomiast 6,2% – poniżej jednej godziny. Zgromadzony materiał pozwolił ujawnić, że uczniowie miesięcznie przeznaczali na korepetycje od 30 do 640 zł (średnia kwota wynosiła 242 zł). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami główną przyczyną pobierania korepetycji okazał się zbliżający się termin egzaminu maturalnego. W dalszej kolejności licealiści wymieniali słabe oceny, niekompetencję nauczycieli oraz nacisk rodziców. Nikt z badanych nie wskazał odpowiedzi: obowiązująca moda oraz nacisk nauczycieli.

Deskryptory TESE: postawa, postawa wobec szkoły, inteligencja, nauczyciel, uczeń, proces uczenia się, postępy w nauce, efekt uczenia się, motywacja
TESE descriptors: attitude, attitude towards school, intelligence, teacher, pupil, learning process, study progress, learning outcome, motivation
Publikacje:
  • Zbyrad, T. (2009). Korepetycje: moda czy upadek szkoły? Raport z badań przeprowadzonych przez studentów socjologii WZNoS KUL Jana Pawła II w Stalowej Woli wśród młodzieży licealnej. Społeczeństwo i Rodzina, 2, 130-140.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"