BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje innowacyjne nauczycieli – wymogi programowe i stan faktyczny
Data: 1989
Badacz: Władysław Puślecki
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu kompetencji innowacyjnych nauczycieli nauczania początkowego. W badaniu wzięło udział łącznie 364 nauczycieli, w tym 342 kobiety i 40 mężczyzn. Próbę dobrano losowo. Nauczyciele pracowali w szkołach podstawowych w województwach jeleniogórskim, opolskim i wałbrzyskim. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Aż 61% respondentów przyznało, że orientują się tylko częściowo w istocie nowatorstwa pedagogicznego (pełną orientację w tym zagadnieniu zadeklarowało jedynie 15,4% badanych). Do stosowania określonych innowacji w nauczaniu początkowym było przygotowanych w pełni 9,4% badanych, częściowo zaś – 51,6%. Niedostateczne przygotowanie deklarowało aż 39% respondentów. Blisko połowa nauczycieli objętych badaniem nie wiedziała, jak przeprowadzić eksperyment pedagogiczny i badać go skutecznie. 49,4% badanych wiedziało, jak przeprowadza się taki eksperyment, ale wiedza ta miała charakter niepełny. 50% badanych oceniło swoje przygotowanie do wprowadzenia innowacji pedagogicznych jako niedostateczne, 31,4% jako dostateczne, 11,5% – dobre, 7,1% – bardzo dobre. Nieco lepiej nauczyciele oceniali przygotowanie w tym zakresie innych znanych im pedagogów. 29,1% uznało, że ich koledzy są niedostatecznie przygotowani do wprowadzania innowacji, 36,3% – dostatecznie, 25,3% – dobrze, 9,3% – bardzo dobrze. W ocenie respondentów uniwersytety i wyższe szkoły pedagogiczne nie przygotowują przyszłych absolwentów do nowatorstwa pedagogicznego, podobne opinie wyrażano o studiach nauczycielskich i liceach pedagogicznych oraz studiach pedagogicznych w ośrodkach doskonalenia nauczycieli. Tylko 23,6% badanych określiło siebie jako nowatorów pedagogicznych. Przebadano także nauczycieli czynnych zawodowo, studiujących w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie i Opolu. W badaniu wzięło udział 216 osób z przedostatnich lat studiów na kierunku: nauczanie początkowe. Badanie miało charakter projekcyjny. Posłużono się problemową metodą sytuacyjną i techniką burzy mózgów. W pierwszym zadaniu poproszono badanych o stworzenie pomysłów zadań, za pomocą których uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej mogliby samodzielnie odkryć pisownię wyrazów z ż wymiennym. Nauczyciele opracowali łącznie 352 pomysły, jednak niewiele zadań miało bezpośredni związek z faktyczną procedurą odkrywania. Drugie polecenie polegało na stworzeniu zadania usprawniającego ciche czytanie ze zrozumieniem. Nauczyciele stworzyli w sumie 2636 pomysłów, jednak tylko 860 z nich miało związek z zagadnieniem wyrażonym w poleceniu.

Deskryptory TESE: innowacja edukacyjna, metoda aktywizująca, metoda nauczania, nauczyciel, nauczanie, doskonalenie zawodowe nauczycieli, kompetencje, zawód nauczyciela
TESE descriptors: educational innovation, activity method, teaching method, teacher, teaching, in-service teacher training, competence, teaching profession
Publikacje:
  • Puślecki, W. (1992). Kompetencje innowacyjne nauczycieli – wymogi programowe i stan faktyczny. W: R. Schulz (red.), Kształcenie dla innowacji pedagogicznych (s. 33-39). Toruń: UMK.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"