Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza poziomu kompetencji informatycznych nauczycieli. Badaniem objęto 124 pedagogów uczących różnych przedmiotów szkolnych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się ankietą. Analiza zgromadzonych danych pozwoliła stwierdzić, że największą wiedzę oraz umiejętności respondenci posiadali w zakresie programów edukacyjnych, edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego oraz systemu operacyjnego Windows. 60% osób oceniło swoje umiejętności z powyższego zakresu jako dobre lub bardzo dobre. Okazało się również, że 43% ankietowanych nauczycieli dobrze radziło sobie z wyszukiwaniem informacji. Jednocześnie odnotowano, że badani niepewnie czuli się, obsługując bazy danych, programy graficzne oraz publikując materiały w internecie. Nauczyciele wiedzę i umiejętności z zakresu technologii informatycznej (TIK) najczęściej wykorzystywali, przygotowując środki dydaktyczne, materiały do zajęć, a także materiały do awansu zawodowego. Ustalono również, że jedynie 20% respondentów posługiwało się komputerem oraz korzystało z internetu w stopniu bardzo dobrym. Ponad 40% osób zupełnie nie używało programów edukacyjnych na swoich zajęciach. |