BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje gimnazjalisty w ocenie własnej
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2006 – 2011
Badacz: Bernard Panasiuk
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu kompetencji i umiejętności w kontekście wymagań egzaminacyjnych we własnej ocenie gimnazjalistów. Pytania badawcze brzmiały następująco: czy uczniowie trafnie oceniają swoje umiejętności, czy w ocenie umiejętności gimnazjalistów w poszczególnych latach występują zauważalne różnice, czy w samoocenie umiejętności gimnazjalistów w poszczególnych częściach egzaminu występują zauważalne różnice, czy w samoocenie umiejętności dziewcząt i chłopców występują zauważalne różnice. Eksperyment badawczy przeprowadzono na próbie 423 gimnazjalistów z klas trzecich gimnazjum w Łabuniach (228 dziewcząt oraz 195 chłopców). Dodatkowo badaniu poddano również 19 nauczycieli pełniących funkcję wychowawcy w tych samych klasach trzecich. Zbadano takie kwestie jak: trafność samooceny umiejętności gimnazjalistów, występowanie różnic (i/lub podobieństw) w samoocenie umiejętności gimnazjalistów w poszczególnych latach, występowanie różnic (i/lub podobieństw) w samoocenie umiejętności gimnazjalistów w poszczególnych częściach egzaminu gimnazjalnego, występowanie różnic (i/lub podobieństw) w samoocenie ze względu na płeć, ocenianie umiejętności gimnazjalistów przez wychowawców klas. Wyniki badania wskazują na znacznie zawyżony poziom samooceny umiejętności wśród gimnazjalistów w porównaniu z wynikami egzaminu gimnazjalnego, co wyraźnie zaoobserwowano w zakresie kompetencji matematyczno-przyrodniczych. Bardziej trafne oceny umiejętności dokonane zostały przez nauczycieli wychowawców, których prognoza wyników była najbardziej zbliżona do rzeczywistów wyników egzaminu gimnazjalnego.

Autorskie słowa kluczowe: egzaminy zewnętrzne, egzamin gimnazjalny, pomiar wyników kształcenia
Author's Keywords: external exams, middle school examination
Deskryptory TESE: samoocena, egzamin, egzamin końcowy, kompetencje, kompetencja uczenia się, wychowawca klasy, pomiar, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: self-evaluation, examination, final examination, competence, learning to learn, form teacher, measurement, re-assessment
Publikacje:
  • Panasiuk, B. (2011). Kompetencje gimnazjalisty w ocenie własnej. Zamojskie Studia i Materiały, 1, 87-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"