Obserwuj
Tytuł badania: |
Kompetencje gimnazjalisty w ocenie własnej |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 – 2011 |
Badacz: |
Bernard Panasiuk |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu kompetencji i umiejętności w kontekście wymagań egzaminacyjnych we własnej ocenie gimnazjalistów. Pytania badawcze brzmiały następująco: czy uczniowie trafnie oceniają swoje umiejętności, czy w ocenie umiejętności gimnazjalistów w poszczególnych latach występują zauważalne różnice, czy w samoocenie umiejętności gimnazjalistów w poszczególnych częściach egzaminu występują zauważalne różnice, czy w samoocenie umiejętności dziewcząt i chłopców występują zauważalne różnice. Eksperyment badawczy przeprowadzono na próbie 423 gimnazjalistów z klas trzecich gimnazjum w Łabuniach (228 dziewcząt oraz 195 chłopców). Dodatkowo badaniu poddano również 19 nauczycieli pełniących funkcję wychowawcy w tych samych klasach trzecich. Zbadano takie kwestie jak: trafność samooceny umiejętności gimnazjalistów, występowanie różnic (i/lub podobieństw) w samoocenie umiejętności gimnazjalistów w poszczególnych latach, występowanie różnic (i/lub podobieństw) w samoocenie umiejętności gimnazjalistów w poszczególnych częściach egzaminu gimnazjalnego, występowanie różnic (i/lub podobieństw) w samoocenie ze względu na płeć, ocenianie umiejętności gimnazjalistów przez wychowawców klas. Wyniki badania wskazują na znacznie zawyżony poziom samooceny umiejętności wśród gimnazjalistów w porównaniu z wynikami egzaminu gimnazjalnego, co wyraźnie zaoobserwowano w zakresie kompetencji matematyczno-przyrodniczych. Bardziej trafne oceny umiejętności dokonane zostały przez nauczycieli wychowawców, których prognoza wyników była najbardziej zbliżona do rzeczywistów wyników egzaminu gimnazjalnego. |
Autorskie słowa kluczowe: |
egzaminy zewnętrzne, egzamin gimnazjalny, pomiar wyników kształcenia |
Author's Keywords: |
external exams, middle school examination |
Deskryptory TESE: |
samoocena, egzamin, egzamin końcowy, kompetencje, kompetencja uczenia się, wychowawca klasy, pomiar, niedostateczne osiągnięcia w nauce |
TESE descriptors: |
self-evaluation, examination, final examination, competence, learning to learn, form teacher, measurement, re-assessment |
Publikacje: |
- Panasiuk, B. (2011). Kompetencje gimnazjalisty w ocenie własnej. Zamojskie Studia i Materiały, 1, 87-94.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.